خلاصه ماشینی:
"قرآن تنزل یافتۀ حقیقتی است که آن حقیقتعند الله است و به این سبب برای فهم این ساختارزبانی نخست باید چیزی را که اصل و اساس اینساختار زبانی است،شناخت و از آنجا این ساختارزبانی را فهمید.
در واقع سخن ایشان به همین جا برمیگرددکه اگر کسی بخواهد قرآن را درست بفهمد،بایدباطن به سوی ظاهر حرکت کند،و یا به عبارتی دیگرعالم معنا به سوی عالم الفاظ سیر کند.
این تصور خواه و ناخواه مبتنی برآن معنی خاصی است که از کلام خدا فهم میشودجریانی که در مقابل این حرکت قرار میگیرد،تفکریاست که قرآن را در اصل یک ساتخار زبانی نمیداندبرای فهم این ساختار زبانی باید از باطن به ظاهر عبور کرد.
اگر&%10407FYKG104G% یک آیه ظهور و وضوح داشته باشیم و آن ظاهر نزدبدون اختلاف ظاهر تلقی شود و در این امر هماختلاف نشود که همان چیزی که از ظاهر ظاهرا ظهور،مراد است آنجا احتیاج به تفسیر نیست.
اگر قرآن همیشه ظاهرش مراد باشد و اگر بنا باشد کهابهام زدایی یا تفسیر از اینجا آغاز شود که ظاهر نیازمندمسیر نیست،بلکه در تعیین مصادیق ابهام پیدامیشود،در این صورت به طور کلی معنای تفسیرعوض میشود.
باید بگویم کار تفسیر،تعیینمصادیق است؛یعنیدر ظاهر هیچ ابهامی و اختلافی وجود ندارد و ابهام ازاینجا پیدا میشود که مصادیق این مظاهر چه چیزهاییهستند؟دراین صورت تفسیر طبق این نظر منحصرمیشود به بیان و تعیین مصادیق.
من نمیگویم اینجور هست یا نه،مندر اینجا نظر ایشان را نقل کردم،اما روی این مطلبعقیدهام را تکرار میکنم که اگر چنین چیزی باشد بازابهامی برای مفسر وجود دارد،ولی او میخواهد آنابهام را برطرف کند."