Skip to main content
فهرست مقالات

اندیشه اجتماعی ابوریحان بیرونی و ابن خلدون

نویسنده:

(5 صفحه - از 27 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : ابن‌خلدون ،اجتماعی ،اندیشۀ ،ریحان بیرونی و ابن‌خلدون ،اندیشه اجتماعی ابوریحان بیرونی ،ابو ریحان بیرونی ،تفکر ،سیاسی ،ندیشۀ اجتماعی ،اندیشۀ اجتماعی ،تحلیل اندیشۀ ابو ریحان بیرونی ،علمی ،دینی ،تاریخ ،ابوریحان بیرونی و ابن‌خلدون ،اجتماعی ابو ریحان ،دولتها ،اصول ندیشۀ اجتماعی ابو ریحانبیرونی ،اندیشۀ اجتماعی ابو ریحان ،تمدن اسلامی ،جامعه ،اندیشه ومتدولوژی ابو ریحان بیرونی ،مطالعۀ ،تحقیق ،توسعۀ ،توسعۀ تئوری اجتماعی ،فرهنگی ،اندیشۀ اجتماعیابوریحان بیرونی ،میان اندیشه ومتدولوژی ابو ریحان ،مقایسه

خلاصه ماشینی:

"همان گونه که اشاره شد،تحلیل روند تفکر در میان مسلمانان بر اساس اندیشۀ نوگرایی مجموعه عوارض و مسایل عمده‌ای را برای روشنفکران مسلمان مطرح ساخته است:1-تمدن و تفکر اسلامی به عنوان اندیشه‌ای حاشیه‌ای و بریده از تاریخ تفکربشری تلقی شده است(آزاد ارمکی،1364)،2-مستشرقین تنها مدعیان طرحتفکر اسلامی و مسایل مربوط به آن بوده و از این راه اصرار بر بررسی تمدن و تفکراسلامی در چارچوب تعیین شدۀ غرب داشته‌اند،(2)3-به لحاظ حاشیه‌ای انگاشتناندیشۀ مسلمین نسبت به تمدن جهانی،سیمای فرزانگانی چون ابو ریحان بیرونیو ابن خلدون بر اثر مفاهیم و دیدگاههای مطرح در علوم موجود به بررسی گذاشتهشده و کمتر به مجموعۀ اندیشۀ آنها به عنوان مدل یا نمونه‌ای مستقل و جداگانهتوجه شده است. 1-مبادی روش تحقیق آنها در علوم انسانی3 بیرونی و ابن خلدون روش تحقیق در علوم انسانی را بر اصول چندگانۀ زیرمتکی دانسته‌اند:الف-واقع بینی:بیرونی و ابن خلدون درپژوهشها و بررسیهای اجتماعی انسانی بر شناختنمودار«الف»1-شرایط درونی از قبیل الف:جنگ میان دولتها ب:اعتراض مردم 2-تحولات خارجی از قبیل الف:حملات دشمنان خارجی ب:تغییر در شرایط بین المللی/بحران اجتماعی-سیاسی/انگیزۀ تحقیق و بررسی/توسعۀ تئوری اجتماعیکه تغییرات و شرایط جدیدرا در پی داشته است3-تجربه و مشارکت سیاسی/آگاهی از ساختار جامعه و حکومتها/زمینۀ مناسب در توسعۀ تئوری اجتماعیو بحران سیاسی-اجتماعی4-حوادث فردی و خانوادگی/انگیزه در فعالیتهای سیایس و علمی/انباشتگی تجربیات و دانش لازم/توسعۀ تئوری اجتماعی واقعیت موجود در جامعه،تاریخ و طبیعت چون عینتهای قابل رؤیت اصرار داشتهو دریافتهای به دست آمده در روند پژوهش را با واقعیتها مطابقت می‌داده‌اند."

صفحه:
از 27 تا 31