Skip to main content
فهرست مقالات

عوامل مؤثر بر گرایش به رشته کتابداری و اطلاع رسانی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (12 صفحه - از 107 تا 118)

کلیدواژه ها :

فناوری اطلاعات ،گرایش ،کتابداری و اطلاع‌رسانی ،تغییر نام

کلید واژه های ماشینی : رشتهء کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، دانشجویان رشتهء کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، دانشجویان، اطلاعات، کتابداری، فناوری، رشته کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، فناوری اطلاعات، کتابداری و اطلاع‌رسانی، رشتهء تحصیلی

این تحقیق به منظور آگاهی از عوامل مؤثر بر گرایش به رشتهء کتابداری و اطلاع‌رسانی و اثرات ناشی از تغییر نام این رشته بر تغییر نگرش دانشجویان و پویایی رشته با توجه به‌ فناوری‌های نوین اطلاع‌رسانی به انجام رسیده است.جامعهء آماری تحقیق شامل 238 نفر از دانشجویان رشتهء کتابداری و اطلاع‌رسانی از 15 واحد دانشگاه آزاد اسلامی است.روش‌ تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است و برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه‌ استفاده شده است.نتایج حاصل از تحقیق نشان از تأثیر مثبت بازار کار این رشتهء تحصیلی‌ بر گرایش دانشجویان به این رشته دارد.همچنین علی‌رغم عدم آشنایی دانشجویان با رشتهء کتابداری،درصد بالایی نسبت به ادامهء تحصیل در این رشته ابزار رضایت کرده و در مقام‌ مقایسه،رشتهء تحصیلی خود را همتراز با سایر رشته‌های علوم انسانی دانسته و برای آن‌ اهمیت فراوانی قائل شده‌اند.باوجوداین دانشجویان از آیندهء شغلی خود و جذب در بازار کار و در عین حال از نام رشتهء کتابداری و عدم تناسب واحدهای درسی آن با عصر فناوری‌ ابراز نارضایتی کرده‌اند.

خلاصه ماشینی:

"عوامل مؤثر بر گرایش به رشتهء کتابداری و اطلاع‌رسانی در بین‌ این تحقیق به منظور آگاهی از عوامل مؤثر بر گرایش به رشتهء کتابداری و اطلاع‌رسانی و اثرات ناشی از تغییر نام این رشته بر تغییر نگرش دانشجویان و پویایی رشته با توجه به‌ دانشجویان رشتهء کتابداری و اطلاع‌رسانی از 15 واحد دانشگاه آزاد اسلامی است. نتایج حاصل از تحقیق نشان از تأثیر مثبت بازار کار این رشتهء تحصیلی‌ بر گرایش دانشجویان به این رشته دارد. کتابداری،درصد بالایی نسبت به ادامهء تحصیل در این رشته ابزار رضایت کرده و در مقام‌ کار و در عین حال از نام رشتهء کتابداری و عدم تناسب واحدهای درسی آن با عصر فناوری‌ دانشجویان رشتهء کتابداری و اطلاع‌رسانی از دانشجویان رشتهء کتابداری و اطلاع‌رسانی به‌ انتخاب آن به عنوان رشتهء تحصیلی خود با یک علامت سؤال مواجه هستند،زیرا عنوان‌ این رشته خود عاملی است که داوطلبان‌ اطلاع‌رسانی جایگاه رشتهء تحصیلی خود را آنان به رشتهء تحصیلی خود با توجه به‌ که رتبهء آزمون داوطلب به میزان 66 درصد مهم‌ترین عامل انتخاب این رشته بوده است. عامل گرایش به این رشته بوده است. دانشجویان از ماهیت این رشته دارد. درصد از پاسخ‌دهندگان بازار کار رشتهء خود حال 4/32 درصد از دانشجویان آیندهء رشتهء دانشجویان(1/73 درصد)با تغییر نام این رشته‌ دانشجویان خواهان تغییر نام این رشته بودند رضایت یا عدم رضایت از تغییر نام رشتهء علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی همگامی رشتهء علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی با فناوری‌های روز این است که بیش از نیمی از دانشجویان به‌ میزان تناسب نام رشتهء علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی با فناوری‌های روز"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.