چکیده:
رایانهای کردن کتابخانه از یک سو،سرعت و دقت مورد تقاضای استفادهکنندگان و کارکنان کتابخانه را در ارائهء خدمات تأمین میکند و از سوی دیگر،با کاهش یا حذف کارهای دستی و تکراری هزینههای اجرایی کتابخانه را در عصر کمبود منابع مالی پایین میآورد. پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان رضایت دانشجویان از خدمات رایانهای کتابخانههای علوم تربیتی و مرکزی دانشگاه اصفهان انجام شده است.روش تحقیق پیمایشی و جامعهء آماری شامل دانشجویان مراجعهکننده به کتابخانههای علوم تربیتی و مرکزی دانشگاه اصفهان است.نمونهء آماری نیز 100 نفر از دانشجویان مراجعهکننده به این کتابخانهها هستند.ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است.نتایج تحقیق نشاندهندهء آن است که نگرش دانشجویان در مورد تأثیر رایانه بر ارائهء خدمات کتابخانهای مثبت بوده است.دسترسی آسان و سریع به منابع اطلاعاتی گوناگون از جمله امتیازات نظامهای رایانهای نسبت به نظامهای سنتی است.البته تفاوتهایی در میزان رضایت دانشجویان در مقولهء دسترسپذیری بین کتابخانهء علوم تربیتی و مرکزی دیده میشود.در هر دو کتابخانه،نواقص و کاستیهایی در امکانات رایانهای نظیر کمبود تعداد رایانهها،نداشتن مهارت کافی برای استفاده از خدمات رایانهای، کمبود امکانات مربوط به چاپ و تکثیر،روزآمد نشدن اطلاعات با وجود خدمات رایانهای، و پایین بودن میزان همکاریهای بین کتابخانهای مشاهده میشود.در پایان مقاله،توصیههایی در زمینهء افزایش منابع رایانهای،آموزش مراجعان،غنی و روزآمد کردن منابع،و تقویت و ترویج امانت بین کتابخانهای ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"میزان رضایت دانشجویان از خدمات رایانهای کتابخانههای علوم
پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان رضایت دانشجویان از خدمات رایانهای کتابخانههای
علوم تربیتی و مرکزی دانشگاه اصفهان انجام شده است.
آماری شامل دانشجویان مراجعهکننده به کتابخانههای علوم تربیتی و مرکزی دانشگاه اصفهان
نمونهء آماری نیز 100 نفر از دانشجویان مراجعهکننده به این کتابخانهها هستند.
در مورد تأثیر رایانه بر ارائهء خدمات کتابخانهای مثبت بوده است.
البته تفاوتهایی در میزان رضایت دانشجویان در مقولهء دسترسپذیری بین کتابخانهء
رایانهای نظیر کمبود تعداد رایانهها،نداشتن مهارت کافی برای استفاده از خدمات رایانهای،
امکان استفاده از اطلاعات سایر کتابخانهها
مشکل دیگر این است که بسیاری از کتابخانهها
رضایت دانشجویان از خدمات رایانهای در
علوم تربیتی و مرکزی دانشگاه اصفهان است.
توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است که میان همهء استفادهکنندگان کتابخانه
نتایج این پژوهش نشان داد که 68 درصد از
بین کتابخانهای در کتابخانهء مرکزی نسبت به
میزان رضایت دانشجویان از خدمات عمومی رایانهای کتابخانهء علوم تربیتی و کتابخانهء مرکزی دانشگاه اصفهان
به آموزش برای استفاده از خدمات رایانهای اشاره کردهاند که این نیاز با سؤال«آیا
تربیتی کمی بیشتر از کتابخانهء مرکزی است.
مرکزی بیش از کتابخانهء علوم تربیتی است و
میزان رضایت از امکانات و خدمات رایانهای کتابخانهء علوم تربیتی و کتابخانهء مرکزی دانشگاه اصفهان
میزان دستیابی دانشجویان به منابع کتابخانهای از طریق رایانه در کتابخانهء دانشکدهء علوم تربیتی و مرکزی دانشگاه
نگرش دانشجویان نسبت به تأثیر رایانه بر ارتباطات بین کتابخانهای دانشکدهء علوم تربیتی و کتابخانهء مرکزی دانشگاه
مقایسهء خدمات رایانهای دو کتابخانهء علوم تربیتی و مرکزی
که خدمات رایانهای در کتابخانهء علوم تربیتی"