Skip to main content
فهرست مقالات

نقش کتابخانه های عمومی در عدم بازگشت نوسوادان به دوران بی سوادی و تقویت سواد آنها

نویسنده:

علمی-ترویجی (18 صفحه - از 167 تا 184)

کلیدواژه ها : سواد ،کتابخانه‌های عمومی ،نوسوادان ،آموزش بزرگسالان ،سوادآموزی

کلید واژه های ماشینی : سواد ،نوسوادان ،نوسواد ،سوادآموزی ،اطلاعات ،کتاب ،کتابخانه‌های عمومی ،آموزش ،خواندنی ،بازگشت ،بزرگسالان ،بی‌سوادی ،دوران بی‌سوادی و تقویت سواد ،کتابخانه‌های عمومی در عدم بازگشت ،روستایی ،عدم بازگشت نوسوادان ،آموزش بزرگسالان ،نقش کتابخانه‌های عمومی ،خدمات کتابخانه‌های عمومی به نوسوادان ،فعالیت‌های سوادآموزی کتابخانه‌های عمومی ،تقویت آموزش نوسوادان و کم‌سوادان ،مهارت‌های ،بخش مواد خواندنی ساده ،تقویت سواد در نوسوادان لازم ،خدمات ،مواد خواندنی آموزش پایهء بزرگسالان ،گسترش و تقویت آموزش نوسوادان ،مطالعه ،مشارکت ،نهضت سوادآموزی و کتابخانه‌های عمومی

بازگشت به مرحلهء بی‌سوادی یعنی از دست دادن توانایی خواندن و نوشتن که از کمبود مطالعه در نوسوادان نشأت می‌گیرد.برای جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی و حفظ و تقویت سواد در نوسوادان لازم است برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شود و نوسوادان‌ تحت پوشش آن قرار گیرند.در این میان نظام آموزشی غیر رسمی و کتابخانه‌های عمومی‌ سهم مهمی دارند.کتابخانه‌ها در جهت حمایت از آموزش و تحقیق،منابع و اطلاعات مورد نیاز نوسوادان را فراهم می‌کنند.بنابراین،نظام آموزشی بدون حمایت کتابخانه‌ها نمی‌تواند خودآموزی را برای همهء افراد جامعه فراهم کند.هدف مقالهء حاضر ارائهء راه‌های مؤثر در جلوگیری از بازگشت مجدد نوسوادان به بی‌سوادی و یادآوری نقش کتابخانه‌های عمومی به‌ مسئولان جهت توجه جدی به نیازهای مطالعاتی سوادآموزان و تأثیر کتابخانه‌ها در گسترش‌ و تقویت آموزش نوسوادان و کم‌سوادان است.

خلاصه ماشینی:

"نقش کتابخانه‌های عمومی در عدم بازگشت نوسوادان به دوران‌ تقویت سواد در نوسوادان لازم است برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شود و نوسوادان‌ در این میان نظام آموزشی غیر رسمی و کتابخانه‌های عمومی‌ جلوگیری از بازگشت مجدد نوسوادان به بی‌سوادی و یادآوری نقش کتابخانه‌های عمومی به‌ و تقویت آموزش نوسوادان و کم‌سوادان است. محتوای ارائه شده برای آنان است(2:13). غیر رسمی ممکن است به این فکر کمک کند در برنامه‌ریزی برای جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی باید به سه نکتهء مهم توجه کرد: استفادهء عملی از سواد برای نوسوادان است. نوسوادان امانت می‌دادند و به این ترتیب مواد به نوسوادان ارائه شده است و آموزشیار و بنابراین برای اینکه مواد سوادآموزی برای‌ خدمات کتابخانه‌های عمومی به نوسوادان لازم است این افراد را از خدمات کتابخانه‌های‌ این است که در فعالیت‌های سوادآموزی و کتابخانه‌های عمومی می‌توانند برای ایجاد 1. سازمان دادن به برنامه‌های فراهم‌آوری مشترک برای اطمینان از اینکه این‌گونه مواد برای این منظور باید منابع اطلاعاتی دربارهء که شامل مواد و منابعی است که فقط در کتابخانه نگهداری نمی‌شود،بلکه می‌توان آن‌ مورد نیاز نوسوادان باشد و هم شامل مواد تهیه شده برای نوسوادان و کم‌سوادان باید بهتر است که این قفسه‌ها در مکانی قرار گیرد سوادآموزی برای آنان فراهم شود. مراکز برای تداوم سواد و عرضهء خدمات به‌ نوسوادان به کتابخانه‌های عمومی مؤثر است. مناسب نوسوادان بزرگسال است و می‌تواند نهضت سوادآموزی برای آشنا کردن نوسوادان‌ منابع مورد نیاز آنها در زمینه‌های مختلف است. باشد می‌تواند در نوسوادان جهت دسترسی به‌ و خدمات کتابخانه برای بزرگسالان نوسواد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.