Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر کتاب راهنمای عملی تأسیس مرکز اطلاع رسانی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (7 صفحه - از 287 تا 293)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، راهنمای عملی تأسیس مرکز اطلاع‌رسانی، مرکز اطلاع‌رسانی، کتاب راهنمای عملی تأسیس مرکز، کتاب، مراکز اطلاعاتی، سازمان، کتابخانه‌ای، تجاری، مدیریت، تخصصی، فناوری اطلاعات، مدیریت اطلاعات، ایجاد مراکز اطلاع‌رسانی، متخصصان اطلاع‌رسانی، بازاریابی مرکز اطلاع‌رسانی، اطلاعات تجاری، ارتباط مراکز اطلاع‌رسانی با سازمان، ترجمه، بازاریابی، حق مؤلف، خدمات، متن، سازمان از اطلاعات استفاده، منابع اطلاعاتی، کار، هوش تجاری بازاریابی، طرح، مرکز اطلاع‌رسانی در سازمان، مراکز اطلاع‌رسانی در کتاب

خلاصه ماشینی: "کتابداری که قرار است مرکز اطلاعاتی را ایجاد کند باید از طریق ممیز یا حسابرسی اطلاعاتی مشخص کند که‌ چه کسی در سازمان از اطلاعات استفاده‌ می‌کند؟چگونه استفاده می‌کند؟گردش‌ اطلاعات چگونه است؟شکاف‌ها در کجا و دوباره‌کاری و عدم انجام کار در کجاست؟ در این فصل توضیح داده می‌شود که چگونه‌ کتابدار در مقام یک ممیز اطلاعاتی باید نیاز سازمان به اطلاعات را شناسایی کند،هزینه‌ها را محاسبه نماید،و در مورد تحلیل و فروش‌ اطلاعات تصمیم بگیرد. هنگام طراحی چه نگاهی‌ باید وجود داشته باشد؟چه نوع طرحی از نظر زمانی برای شروع کار مفید است و چگونه می‌توان رسالت یا مأموریت مرکز اطلاع‌رسانی مورد نیاز را تدوین کرد؟در این‌ فصل تأکید می‌شود که نگاه کتابدار به تأسیس‌ اطلاع‌رسانی باید نگاهی تجاری باشد و در همان حال اهداف کلان سازمان مادر را مطمح نظر قرار دهد. اما پرسش اساسی این است‌ که از مرکز اطلاع‌رسانی و ماهیت آن‌چه‌ تعریفی داریم؟چه چیزی یا چه عاملی یک‌ مرکز اطلاع‌رسانی را از سایر نهادهای دارای کارکرد مشابه جدا می‌سازد؟نویسندهء کتاب‌ متأسفانه هویتی برای یک مرکز اطلاع‌رسانی‌ در نظر نگرفته است و تنها از لابه‌لای سطور کتاب می‌توان متوجه شد که احتمالا منظور مؤلف از یک مرکز اطلاع‌رسانی«کتابخانه‌ای‌ تخصصی»است که احتمالا در برخی موارد مانند فراهم آوردن اطلاعات تجاری،یا مدیریت پیشینه‌ها فعالیتی مضاعف دارد. نوع ارتباط مراکز اطلاع‌رسانی با سازمان مادر و وظیفهء کتابدار در تعیین و تشخیص اینکه چرا باید مرکزی‌ ایجاد شود،مسائل مربوط به جذب و نگهداری‌ نیروی انسانی،بهره‌گیری مناسب از فناوری‌ اطلاعات،و راه‌های تثبیت مرکز اطلاع‌رسانی‌ در سازمان از جمله نکات مؤثری هستند که‌ توجه به آنها برای افرادی که درگیر به وجود آوردن مرکزی جدید هستند بسیار سودمند است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.