Skip to main content
فهرست مقالات

عوامل مؤثر بر ارتقای میزان رضایتمندی کاربران کتابخانه ها با تأکید بر کتابخانه های تخصصی

نویسنده: ؛

تابستان 1386 - شماره 70 علمی-ترویجی (18 صفحه - از 179 تا 196)

کلیدواژه ها : کتابخانه‌های تخصصی ،رضایتمندی ،کیفیت خدمت ،رویکرد کاربرمدار ،تحولات فناوری ،مطالعهء کاربران

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه‌های تخصصی ،رضایت کاربر ،کاربران کتابخانه‌ها ،رضایت‌مندی کاربران ،کیفیت خدمات ،افزایش رضایت‌مندی کاربران ،میزان رضایت‌مندی کاربران ،افزایش رضایت‌مندی ،ارائهء خدمات ،مطالعهء کاربران ،نیازهای اطلاعاتی ،نیازهای اطلاعاتی کاربران ،کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی ،میزان رضایت‌مندی ،مطالعهء ،ارائهء ،همگامی با تحولات ،نیازهای کاربران ،رضایت استفاده‌کننده ،کتابخانه‌های تخصصی سازمان ،خدمات کتابخانه ،اطلاعاتی کاربران ،مراکز اطلاع‌رسانی ،عملکرد کتابخانه ،خدمات اطلاع‌رسانی ،رضایت‌مندی استفاده‌کنندگان ،کتابخانهء تخصصی ،نحوهء ارائهء خدمات ،عامل زمان ،جدید

رضایت کاربران در هر سازمانی محور اساسی پویایی آن به حساب می‌آید.در کتابخانه‌های‌ تخصصی به عنوان نهادهایی که وظیفهء برآوردن نیازهای اطلاعاتی و ارتقای دانش و آگاهی‌ کارکنان سازمان متبوع را برعهده دارند،این امر اهمیتی دو چندان می‌یابد.«کیفیت خدمات» مفهومی عینی و قابل ارزیابی و شناخت است که به منظور ارزیابی عملکرد کتابخانه به‌کار می‌رود.درحالی‌که رضایتمندی عاملی ذهنی و مبتنی بر احساسات است که با ارزیابی‌ برون‌داد سازمان ارتباط دارد.بنابراین،به اعتقاد برخی،کیفیت خدمات دلیلی بر رضایت‌ کابران نیست.به این ترتیب راهکارهای دست‌یابی به رضایت کاربران در مورد سازمان‌های‌ مختلف،متفاوت است و به نوع مراجعان آنها بستگی دارد.در یک کتابخانهء تخصصی ارائهء خدمات به موقع به کاربران،به روز کردن فراورده‌ها و خدمات،ارائهء انواع متفاوتی از خدمات‌ به روش‌های متفاوت،و از همه مهم‌تر دخیل دانستن مراجعان و بازخوردشان در ارزیابی‌ مؤثر خدمات و فراورده‌های کتابخانه‌ای،محورهای اساسی برای کاربر مدار بودن و در نتیجه‌ پویایی این نوع کتابخانه است و باید هر نوع راهکاری در این زمینه حول این محورها ارائه‌ شود.در این مقاله گزینه‌های مؤثر بر افزایش رضایتمندی کاربر در قالب چهار عامل زمان، همگامی با تحولات جدید،تنوع خدمات،و ارزیابی خدمات از دیدگاه خود کاربران،به‌ تفصیل بررسی و اهمیت و ارتباط هریک از عوامل فوق مورد توجه واقع شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.