Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخچه آموزش کاربران کتابخانه های دانشگاهی در دانشگاه های غرب

نویسنده:

مترجم:

علمی-ترویجی (20 صفحه - از 231 تا 250)

کلیدواژه ها : کتابخانهء دانشگاهی ،آموزش کاربران کتابخانه ،مهارت کتابخانه‌ای ،تحقیق کتابخانه‌ای

کلید واژه های ماشینی : کتابداران ،آموزش ،کتابخانه ،آموزش کاربران ،آموزش کاربران کتابخانه‌های دانشگاهی ،کتاب ،تدریس ،اطلاعات ،دانشگاهی ،آموزش کاربران در دانشگاه ،دانشجویان ،کلاس درس ،کتابداران دانشگاهی در آمریکا تدریس ،کتابداران دانشگاهی ،کتاب‌داری ،آمریکا تدریس در کلاس درس ،نقش آموزشی کتابداران دانشگاهی ،آموزش کاربران در دانشگاه موضوعی ،کتابخانه‌های دانشگاهی ،مدرس ،الکترونیک ،کتابخانه‌های دانشگاهی در دانشگاه‌های غرب ،آموزش کاربران دانشگاهی ،کار ،استادان ،آموزش مهارت‌های کتاب‌داری ،مهارت‌های ،اطلاع‌رسانی ،آموزش استفاده از کتابخانه ،اطلاع‌رسانی در آموزش مهارت‌های

آموزش کاربران در دانشگاه موضوعی قدیمی است و ریشه‌های آن را می‌توان در قرن هفدهم‌ در آلمان جست‌وجو کرد.کتابداران دانشگاهی در آمریکا تدریس در کلاس درس و نوشتن‌ در این زمینه را از قرن نوزدهم شروع کردند.در اوایل قرن بیستم نیز آموزش کاربران در دانشگاه ادامه داشت،ولی در کتابخانه‌های دانشگاهی رسمیت نیافت و در دههء 1940 بیشتر اهمیت خود را در جامعهء دانشگاهی از دست داد.در دههء 1960 آموزش کاربران در دانشگاه‌ دوباره احیا و نقش آموزشی کتابداران دانشگاهی به رسمیت شناخته شد.امروزه،کتابداری‌ دانشگاهی مجبور شده‌اند با فناوری جدید اطلاع‌رسانی در آموزش مهارت‌های کتابداری‌ کنار بیایند.برگه‌دان الکترونیک،منابع مرجع الکترونیک،شبکهء جهانی،و دروس الکترونیک، شیوه‌های تدریس کتابداران را تغییر داده است.پذیرفتن کتابداران دانشگاهی به عنوان مدرس، اغلب مورد مخالفت قرار گرفته است.این مخالفت‌ها در اوایل قرن بیستم بروز کرد و طی چند دههء گذشته به دفعات و به علل مختلف تکرار شده است.

خلاصه ماشینی:

"وی کتابداران را در کلاس درس خود مزاحم می‌دانست و بر این‌ نظر بود که کتابداری نباید به عنوان درسی‌ جداگانه و دارای نمره تدریس شود و باید به‌ عنوان بخشی از دروس دیگر ارائه شود. دیلون‌33 در 1975 اولین مقالهء خود را در زمینهء آموزش‌ کتابدارانی منتشر کرد که باید نقش اصلی آنها آموزش در کلاس باشد؛درحالی‌که نیاز به‌ وجود این نوع کتابدار-با دو توانایی خاص- 50 سال قبل مطرح شده بود(30:407). با وجود آنکه بسیاری از مهم‌ترین کتابداران و دانشگاه‌های آن زمان‌ در امر آموزش کاربران در دانشگاه‌ها شرکت‌ داشتند،این کار نتوانست به عنوان یک معیار در جامعهء کتابداری دانشگاهی جای خود را باز کند. Academic library instruction در دههء 1960 و اوایل دههء 1970 آموزش‌ کاربران در دانشگاه رشدی سریع داشت و منجر به پایه‌گذاری سازمانی غیر انتفاعی و خودکفا در آموزش به نام«تبادل افکار کتابداری‌ (ال. اکثر مطالبی که در مورد آموزش‌ استفاده از کتابخانه در دانشگاه طی 150 سال گذشته فراگرفته شده هنوز هم به کار می‌آید؛اما کتابداران باید نسبت به تغییرات‌ هوشیار باشند و آمادگی تغییر مداوم در نحوه‌ و محتوای تدریس خود را داشته باشند(60: 47-69). وی در 1990 اظهار داشت که جمع‌ کردن دانشجویان در یک کلاس و آموزش‌ به آنها دربارهء کتابخانه در آموزش دانشجویان‌ موفق نیست،زیرا دانشجویان باید سؤالی طرح‌ می‌کردند تا کتابداران آن را برای پاسخگویی‌ تدریس کنند،اما دانشجویان پاسخ را به‌ خاطر نمی‌سپردند. دلیل دیگر مخالفت بسیاری از افراد با آموزش کاربران دانشگاهی آن است که آنها کتابدار را در پی کسب موقعیت برای توجیه‌ تدریس در دانشگاه می‌دانند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.