Skip to main content
فهرست مقالات

روشهای تربیتی از منظر نهج البلاغه

نویسنده: ؛

کلیدواژه ها : تربیت اسلامی ،نهج البلاغه ،امام علی(ع) ،تربیت اخلاقی ،روش‌های تربیت

کلید واژه های ماشینی : روش‌های تربیتی ،روش‌های تربیت ،تربیتی ،متربی ،امر به معروف ،نظام تربیتی ،تربیت اسلامی ،موعظه ،نه‌ی از منکر ،تعلیم و تربیت اسلامی ،منکر ،روش‌های تربیت در اسلام ،اهداف تربیتی ،تربیت در اسلام ،متربی در محیطهای تربیتی ،سرمشق ،متربی در راستای تربیت ،نصیحت ،تعلیم و تربیت ،موعظه و نصیحت ،پند ،روش‌های تربیتی اسلام ،پاداش و کیفر ،مورد روش‌های تربیت ،معروف ،محیط مساعد تربیتی ،فلسفه تعلیم و تربیت ،پند و اندرز ،معروف و نه‌ی ،محیطهای تربیتی

روش تربیت در کنار سایر ارکان یک نظام تربیتی از قبیل مبانی،اصول و اهداف تربیتی از اهمیتی انکارناپذیرر برخوردار است،چه اینکه تحقق اهداف و اجرای اصول و پایبندی به مبانی‌ در چهار چوب اجرای روش‌های تربیتی تضمین می‌گردد.در متون تربیت اسلامی در مورد روش‌های تربیت،دیدگاه واحدی به چشم نمی‌خورد،به طوری که برخی دامنه روش را به‌ سیاست‌های اجرایی نظام تربیتی گسترش می‌دهند؛درحالی‌که برخی دیگر آن را به تعامل مربی‌ و متربی یا اقدامات متربی در راستای تربیت خویش محدود می‌کنند.مقالهء حاضر دامنهء مفهومی‌ روش تربیت را در محدودهء تعامل مربی و متربی تعیین کرده و با استناد به کلام حضرت‌ امیر المؤمنین علی(ع)هشت روش تربیتی را در نهج البلاغه آن بزرگوار استخراج کرده و مورد بحث قرار داده است.روش‌های مذکورعبارتند از:ارائه الگو و سرمشق،موعظه و نصیحت،امر به معروف و نهی از منکر،عبرت گرفتن از سرنوشت گذشتگان،انتخاب همنشین و تدارک‌ محیط مساعد تربیتی،اعمال پاداش و کیفر،ذکر مرگ،مهرورزی و عطوفت.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.