چکیده:
با وجود تمام پیشرفتهایی که در عصر حاضر در جهان فناوری و صنعت به دست آمده است،مسئله فرهنگ سازمانی به عنوان یک پدیدهء غیر قابل اغماض اجتماعی جایگاه خود را به عنوان عاملی کلیدی در موفقیت سازمانها باز کرده است به عبارت دیگر برنامهریزان و مدیران سازمانها در اتخاذ تصمیمات و تدوین خط مشی سازمانی نسبت به مقولهء فرهنگ سازمانی با حساسیت و دقت نظری برخورد میکنند.آنان سعی میکنند تا ضمن پرهیز از تبعات منفی ناشی از بی توجهی به باورهای فرهنگی اعضای سازمان.از آن به عنوان پشتوانهای برای پیاده سازی تصمیمات و تعالی سازمان استفاده کنند.باید گفت یکی از مشکلاتی که بر سر راه مدیران سازمانهای برای شناخت ابعاد فرهنگی وجود دارد،انتخاب مدلی جامع،درست و عمیق از فرهنگ سازمانی است.بر این اساس این مقاله که حاصل مطالعه مدلهای متنوع و گوناگون بوده است،سعی دارد چارچوپی نظری را برای شناخت فرهنگ سازمانی در اختیار پژوهشگران فرهنگ سازمانی قرار دهد لازم به توضیح است که مدل موردنظر نتیجهء تلاش مؤلفین این مقاله در انجام یک پروژهء مطالعاتی در یک سازمان بزرگ دولتی در ایران بوده که قابلیت اعتماد و اعتبار لازم را کسب کرده است.
خلاصه ماشینی:
"معرفی چارچوبی مفهومی برای اندازهگیری فرهنگ سازمانی 1 دکتر برزو فرهی بوزنجانی استادیار دانشگاه امام حسین(ع) جلال الدین زارع اشکذری کارشناسن ارشد مدیریت صنعتی چکیده با وجود تمام پیشرفتهایی که در عصر حاضر در جهان فناوری و صنعت به دست آمده است،مسئله فرهنگ سازمانی به عنوان یک پدیدهء غیر قابل اغماض اجتماعی جایگاه خود را به عنوان عاملی کلیدی در موفقیت سازمانها باز کرده است به عبارت دیگر برنامهریزان و مدیران سازمانها در اتخاذ تصمیمات و تدوین خط مشی سازمانی نسبت به مقولهء فرهنگ سازمانی با حساسیت و دقت نظری برخورد میکنند.
G. جدول شماره 1:گونهشناسیهای مختلف از فرهنگ سازمانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) -------------- (1)- Sonnenfield (2)- Denison (3)- Hellrigel and co (4)- Schermerhorn (5)- Ronen Shenkar (6)- Quinn (7)- Hofstede با توجه به نکات پیش گفته شکلگیری مدل مطالعه فرهنگ سازمانی در قالب سه مرحله انجام شده است.
شکل شماره 1:چهارچوب مفهومی مدل بررسی و شناخت فرهنگ سازمانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) چهار نوع فرهنگی که در این مدل به آنها اشاره شده است عبارتند از: 1-فرهنگ مأمورتی 1 فرهنگ مأموریتی که خاص شرکتهای هدفگرا تعریف شده است سعی میکند تا با حفظ ثبات داخلی به محیط خارجی نیز توجه داشته باشد تا بتواند فرایند عملیات سازمان را برطبق خواستهای محیط و کنترل فشارها به پیش ببرد.
در نهایت مدل مفهومی پژوهش بر روی دو پیوستار عمودی(تأکید بر محیط داخل و خارج)و افقی(توجه و ثبات و تغییر)،چهار نوع فرهنگ مزبور را در سه سطوح(مفروضات اساسی،ارزشهای سازمانی و مظاهر و مصنوعات)مورد بحث و بررسی قرار میدهد."