Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر رویکردهای رهبری اخلاقی

نویسنده:

(24 صفحه - از 53 تا 76)

کلیدواژه ها : شایستگی ،رهبری اخلاقی ،ابعاد اخلاقی رهبری ،رهبری خدمتگزار ،صداقت

کلید واژه های ماشینی : رهبری اخلاقی، رویکردهای رهبری اخلاقی، علم اخلاق، برنز، مدیریت، اختصار مفهوم علم اخلاق، صداقت، مفهوم علم اخلاق تبیین، رهبری تحول‌آفرین، اعتماد، زمینه‌های طرح رهبری اخلاقی، شکل‌گیری رهبری اخلاقی، رفتار، زمینه‌های طرح و شکل‌گیری رهبری، طرح، نظریه‌های هنجاری علم اخلاق، رهبری خدمتگزار، ارزش‌های اخلاقی، مفهوم، نفوذ، رهبر خدمتگزا، دیدگاه، درآمدی بر رویکردهای رهبری، طرح زمینه‌های طرح و شکل‌گیری، منظر رهبری تحول‌آفرین، نقش اخلاق رهبری، مفهوم اخلاق، اخلاق مدیریت، تعریف، موضوع

رهبری اخلاقی،از رویکردهایی است که در دهه‌های پایانی بیستم میلادی،به‌طور جدی در ادبیات رهبری و مدیریت وارد شد. در این مقاله،پس از مروری کوتاه بر اهمیت و ضرورت موضوع رهبری،به اختصار مفهوم علم اخلاق تبیین می‌شود.آن‌گاه با طرح زمینه‌های طرح و شکل‌گیری رهبری اخلاقی و مقایسه آن با دیگر رویکردهای رهبری،مفاهیم این رویکرد وصف می‌شود.در این راستا، با طرح سه دیدگاه اساسی یعنی دیدگاه‌های«برنز»1،«هی‌فیتز»2و«گرین لیف»3،رهبری اخلاقی‌ از سه منظر رهبری تحول آفرین،رهبری سهامی و رهبری خدمتگزار مورد بررسی قرار می‌گیرد. ادامهء بحث،نقش اخلاق رهبری و تأثیر آن بر رهبری اخلاقی با تکیه بر صداقت و ثبات‌ شخصیتی رهبر و ایجاد اعتماد در پیروان مرور شده است.

خلاصه ماشینی: "آنان معتقدند که بحث‌ دربارهء اخلاق در سازمان،در یک رشته علمی که برای عینی‌گرایی ارزش قائل‌ است،و فردی و ذهنی است؛حتی بحث دربارهء چنین موضوعی موجب می‌شود که‌ برخی احساس ناراحتی کنند زیرا موجب می‌شود افراد به دانش مدیریت و رهبری‌ به عنوان علم توجه نداشته باشند(یوکل،2002). جدول شماره 1:انواع اصلی رهبری (به تصویر صفحه مراجعه شود) در کتاب«ابعاد اخلاقی رهبری»که در سال 6991 توسط کانینگو و کانگر تولید شده است مقایسه دو نوع رهبری سوداگرانه و تحول آفرین از منظر راهبردها،اهداف‌ رفتاری رهبر،به کارگیری روشهای شناختی،منشأ قدرت،فرایند و آثار تغییر نگرش‌ و سرانجام کارکرد آنها مورد بررسی قرار گرفته است. البته چه بسان یک رهبر دارای انگیزه‌های پنهانی برای استفاده از رفتارهایی‌ باشد که به لحاظ اخلاقی قابل توجیه است؛به‌طور مثال،رهبر ممکن است برای‌ کسب اعتماد افرادی که چندی بعد می‌خواهد از آنها بهره‌برداری بکند،با آنان‌ مهربان باشد،به این دلیل،هنگام ارزشیابی رهبری اخلاقی،ضرورت دارد که نیت‌ها و ارزش‌های رهبر به موازات رفتار وی مورد توجه قرار گیرد(ازگلی،4831). مروری بر چندین دائرة المعارفی که با عنوان اخلاق کسب و کار تولید شده‌ است و مراجعه به مورد پژوهشی‌های اخلاقی که در بسیاری از آثار مدیریت و رهبری، شاهد آن هستیم و شکل‌گیری بیش از سیصد مرکز مطالعات اخلاق در مغرب‌زمین و تولید ده‌ها کتاب و تحقیق مستقل،که با رجوع به شبکه جهانی اطلاع‌رسانی به‌ راحتی می‌توان آنها را مورد بررسی قرار داد،بیان‌گر نیاز و توجه روزافزون بشر به‌ اخلاق و معنویت به‌طور خاصی در بین رهبران بشر است که به تعبیر یکی از صاحب‌نظران به دلیل فقدان اخلاق و مسؤلیت اجتماعی،با بحران رهبری در سطح‌ جهان روبرو شده‌ایم(برنز،8791؛از گلی،3831)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.