Skip to main content
فهرست مقالات

ردیابی وقف در ساختار فرهنگی شهر تهران از دوره قاجار تا جمهوری اسلامی

نویسنده:

(9 صفحه - از 111 تا 119)

کلید واژه های ماشینی : وقف ،مدرسه ،شهر تهران از دوره قاجار ،موقوفات ،فرهنگی ،مدارس علمیه ،ساختار فرهنگی شهر تهران ،تهران ،جمهوری اسلامی ،تأسیس مدرسه دار الفنون ،بنیاد ،ردیابی وقف در ساختار فرهنگی ،مراکز خیریه وقفی ،پرونده‌های موقوفات شهر تهران موجود ،موقوفات آموزشی شهر تهران ،مذهب ،بنیادها و مراکز خیریه ،واقف ،بنیاد فرهنگی البرز ،مدارس علمیه متعلق‌به دوره قاجار ،مدرسه خیریه ،تدریس ،بنیادهای خیریه وقفی ،وقف مدارس علمیه در تهران ،تأسیس بنیادها و مراکز خیریه ،مدرسه اسلام و مدرسه خیریه ،بنیاد فرهنگی البرز تأسیس ،شهر تهران از دورهء قاجار ،ایجاد مدرسه دار الفنون ،شهر تهران در دوره قاجار

خلاصه ماشینی:

"پروانه شاه حسینی عضو هیأت علمی سازمان سمت شماره مقاله:425 ردیابی وقف در ساختار فرهنگی شهر تهران از دورهء قاجار تا جمهوری اسلامی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقدمه انسان برای کسب رضای خداوند و رسیدن به کمال و جانشینی پروردگار در روی زمین باید بر طبق تعالیم خداوند هرچه بیشتر از جان و مال خویش در راه او بگذرد. پژوهشی براساس پرونده‌های موقوفات موجود در ادارات شمیران،شمال غرب،شرق،جنوب تهران‌ وبخشی از پرونده‌های موقوفات ادارهء شهری ری توسط نگارنده انجام شده است،طبق آن میتوان گفت از کل‌ موقوفات آموزشی شهر تهران که در دوره‌های قاجار،پهلوی و جمهوری اسلامی پدید آمده‌اند،بیشتر مدارس علمیه متعلق به دوره قاجار است. بنابراین وقف سردار فیروز کوهی که به منظور آموزش و در نقطهء فرهنگی‌ای بنام مدرسه خیریه یا ایتام متجلی شده است،علاوه بر کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت و رشد فرهنگی-آموزشی آنها و در نهایت کمک به شکوفایی استعدادهای نهفته در این خانواده‌ها،به ارتقاء سطح فعالیتهای آموزشی‌ در شهر و کشور نیز کمک کرد. با روی کار آمدن حکومت پهلوی،از یک طرف به دلیل اهمیت کمی که حکومت به مذهب می‌داد و از طرف دیگر احساس نیاز بسیار به دانش و فن جدید برای رسیدن به رشد و توسعه،احداث وقف‌ مدارس علمیه در تهران رو به زوال گذاشت و بجای وقف این‌گونه مراکز،وقف مراکزی که آموزش در آنها به روش جدید انجام می‌شد رواج یافت. بنیادها و مراکز خیریه وقفی در عرصه آموزش کشور و شهر تهران نقش مهمی داشته‌ و دارند مانند بنیاد فرهنگی البرز-زیرا موقوفاتی که برای این هدف در نظر گرفته‌اند اعم از منقول و غیر منقول و افرادی که تحت پوشش دارند مانند دانش‌آموز و دانشجو چشمگیر و درخور تأمل است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.