چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی روشهایی کاربست یافتههای پژوهشی آموزش و پرورش استان خوزستان بوده است.به همین منظور با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی 200 نفر از بین کارکنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر و دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی آشنا با روشهای پژوهش و همچنین تعدادی از مدرسان مراکز تربیت معلم استان خوزستان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند.پس از تهیهء پرسشنامه و اجرای مقدماتی و نهایی آن،دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.با رعایت شرایط انجام تحلیل عوامل،دو عامل در قالب 58 ماده و تبیین 017/43 درصد از واریانس عوامل مؤثر بر کاربست یافتههای پژوهشی شامل عامل مدیریت پژوهش با 30 ماده و عامل تعامل تصمیم گیرندگان و پژوهشگران با 28 ماده شناسایی گردید.یافتهها نشان دادند که ضریب پایایی دو عامل استخراجی از طریق آلفای گرونباخ به ترتیب 9531/0 9530/0 برآورد گردید.همچنین ضریب روایی محتوای عاملهای استخراجی به ترتیب 745/0 و 758/0 P>0/01 به دست آمد.نتایج حاکی از این مطالعه نشان میدهند در عامل مدیریت و برنامهریزی پژوهش اصلاح ساختار،نیاز سنجی پژوهشی،حمایت مالی از کاربست یافته های پژوهشی و بسترسازی برای کاربست یافتههای پژوهشی مؤلفههای اساسی و قابل توجه میباشند.در عامل تعامل تصمیمگیران با پژوهشگران ارتباط متقابل مدیران و محققان،کیفیت پژوهشهای آموزشی،مخاطبشناسی،و اطلاعرسانی از محورهای اساسی و قابل توجه در روشهای کاربست یافتههای پژوهشی در آموزش و پرورش میباشند.
خلاصه ماشینی:
"باید پذیرفت که در محور تأثیرگذاری تحقیقات و میزان کاربست یافتههای آنها در سیاستها و تصمیمات نظام آموزش و پرورش، کشور ما از وضعیتی رضایت بخش برخوردار نیست،بنابراین ضرورت دارد که از اندیشههای صاحبنظران،پژوهشگران،مدیران و کارشناسان تربیتی در خصوص (1)- Utilization شناسایی روشهای کاربست نتایج تحقیقات آموزشی استفاده شود،تا از این طریق مشکلات کاربست یافتههای پژوهشی مرتفع گردند.
«فوهرمن»( b 1994)و«هود»(2005)مبحث اشاعه و کاربست یافتهها را از دو منظر کاربران و محققان در نظر میگیرند و افزایش کیفیت رابطه متقابل پژوهشگران و (1)- Edwards (2)- Hood (3)- Backer (4)- Fullan (5)- Fuhrman کاربران و در نتیجه کاربست یافتههای پژوهشی را برای پر کردن شکاف بین تحقیق آموزشی و عمل ترتیبی لازم میداند.
جدول 5-ضرایب همسانی درونی و ضرایب روائی محتوا عاملهای استخراجی و کل (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری تفسیر و تبیین یافتههای به دست آمده حول محور کلی تحقیق یعنی شناسایی عوامل مؤثر بر کاربست یافتههای پژوهشهای آموزشی به منظور ارائه روشها و راهکارهای مناسب جهت استفاده از نتایج تحقیقات انجام شده در قسمتهای ذیل ارائه میگردد.
(1)- Verkasalo,M Lappalainen,P (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل5-تعامل بین عوامل اصلی تحقیقات آموزشی برای کاربست یافتهها، ارتباط و مذاکره متقابل بین تولیدکنندگان و کاربران و سیاستگذاران به منظور کاربست یافتهها، 2-کیفیت پژوهش در سازمانهایی که ذهنیت علمی در آن حاکم است،یافتههای تحقیقاتی اهمیت زیادی دارند و مبنای برنامهریزی قرار میگیرند،انتصاب افراد دارای دید پژوهشی در سطوح مدیریتی و پژوهشی در سازمان،استفاده از محققان دارای صلاحیت علمی و پژوهشی را در پی خواهد داشت."