چکیده:
برتری طلبی غربیها،زمانی آنها را وادار کرده بود که به ممالک دیگر لشکرکشی کرده و آنها را مستمره خود کنند.اما با گذشت زمان و گسترش ارتباطات این نوع استعمار کارآمدی خود را از دست داد و غربیها به این فکر افتادند که برای حفظ آنچه که به دست آورده بودند و همچنین برای گسترش حوزهء نفوذ خود در کشورهای هدف مجبور هستند به فرهنگ و افکار ملتها تسلط یافته و آنها را در جهت منافع خود هدایت کنند،و به این ترتیب تهاجم فرهنگی سازمان یافته غرب علیه این کشورها آغاز شد.آنها برای موفقیت در این عرصه از تمام ابزارهای ممکن از قبیل ارسال مبلغین برای تبلیغ مستقیم،نشر کتاب و مجلات،کانالهای رادیو تلویزیونی و حتی از نهادهای سیاسی و اقتصادی بین المللی نیز همواره بهره جستهاند.براساس بررسیهای انجام گرفته،در چند دههء گذشته به دلیل گسترش تقاضا برای یادگیری زبان انگلیسی در کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته،غربیها تلاش کردهاند از کتب آموزشی زبان انگلیسی نیز که تقریبا تولید و توزیع آنها انحصارا در اختیار خودشان قرار دارد،به عنوان ابزاری برای خدمت به اهداف تهاجم فرهنگی خود استفاده کنند.ترویج فرهنگ بیبند و باری و ضد اخلاقی،تخطئه دین و دینداری،برجستهنمایی موفقیتهای غرب و بیتوجهی به جایگاه خانواده بعضی از مشخصههای این هجمه فرهنگی هستند که برخی از مصداقهای آنها در کتب آموزش زبان انگلیسی در مقاله بهطور مستند مورد بررسی قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"غربیها در بیست سال گذشته با درک این موضوع که در کشورهای مورد هدف آنها یادگیری زبان انگلیسی به یک ضرورت تبدیل گردیده است و تقریبا همهء اقشار این کشورها به نوعی یادگیری این زبان را در برنامهء خود قرار دادهاند،به این فکر افتادند که از این بستر نیز در راستای اهداف تهاجم فرهنگی خود بهره جویند و به نظر میرسد تا حد زیادی نیز موفق بودهاند.
, از آنجایی که بیشتر این نوع کتابهای آموزشی در کشورهای شرقی و کشورهای مسلمان مورد استفاد قرار میگیرند،به نظر میرسد غربیها بخشی از اهداف تهاجم فرهنگی خود را در این بستر دنبال میکنند،چرا که ردپای این نوع تعدادی از کتب آموزش زبان انگلیسی را که در سطح وسیعی در کشور مورد استفاده قرار میگیرند،بررسی کرده و موارد آشکاری از تبلیغ فرهنگی همسو با برنامه تهاجم فرهنگی غرب را مورد اشاره و تحلیل قرار داده است.
در جهان غرب نیز مثل دیگر بخشهای دنیا آدمهای وارستهو هنرپیشههای طرفدار انسانیت وجود دارند،ولی به نظر نمیرسد تهیهکنندگان کتابهای آموزش زبان انگلیسی رغبت زیادی به مطرح کردن آنها داشته باشند،و این خود بهطور جدی جای سؤالی دارد.
به نظر میرسد که تهیهکنندگان کتابهای جدید سعی کردهاند به توصیه کرامسچ و همکارانش(1996)عمل کنند و بستههای ویژه فرهنگی را به شکل گزینشی و با هدف انتقال فرهنگ غرب به کشورهای هدف در آنها بگنجانند،که این موضوع ردپای تهاجم فرهنگی را در این مجموعههای آموزشی به وضوح نشان میدهد."