Skip to main content
فهرست مقالات

تئاتر ضد پوچی ما

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 11 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر، تئاتر ضد پوچی، کامو، آلبر کامو، تئاتر پوچی، درد، یونسکو، امید، کافکا، داستایوفسکی

خلاصه ماشینی:

"در اینجا ذکر این نکته ضرورت دارد که شکیب الخوری با الهام از پیر-امه توشار که در کتاب خواندنیش‌4،آثار بکت و یونسکو را انقلابی می‌داند،و معتقد است که تئاتر پوچی، تئاتر انقلابی و مرامی(ایدئولوژیک)علی الا طلاق است،5، دعوی می‌کند که«گیل گمش،پیشاهنگ نهضت عصیان بر بی‌عدالتی جهان است»6،و پس از بسط این نظر،در تکمیل‌ حکم قبولی خویش می‌گوید:«گیل گمش،مرگ را چون تقدیر (محتوم)خود پذیرفت،و همانند قهرمان پوچی،در مصاحبتش‌ زیست‌7». تحقیق عظیم آلبر کامو: (L Homme Revolte) (1951)نیز در توصیف جوهر پوچی و مظاهر و جلوه‌های درخشان آن است: مارکی دوساد،مبلغ«آزادی بی‌بندوبار»که با ویرانگری و جنایت،موئی فاصله ندارد؛قهرمان رمانتیک،عیار و طرار جوانمرد که«بد»می‌کند چون قادر به انجام دادن کار«نیک» نیست و با این حسرت و دلتنگی می‌ستیزد و در نتیجه آداب و رسوم اخلاق متداول و خداوند را به چالیش می‌خواند؛ داستایوفسکی،نقش‌پرداز انسان عصی و شورشی؛قهرمانان‌ سور رآلیست و التفاتشان به امور خردگریز،لترآمون‌ (Lautreamont) و امتناعش از قبول هشیاری و عقلانیت و اشتیاقش به بدویت و بساطت؛نیچه،احساس گهنکاری و قصور سخنگویان تمدن غربی که تمدن عصیان و نیست‌انگاری است؛فروید کاشف ناخودآگاهی،و به‌طور کلی هر هنر و رمان مهم که در واقع قیام بر واقعیت و بازآفرینی عالم و اصلاح جهان است. اما برای آنکه بتواند تیشه بر ریشهء این درخت تناور زند،باید اندیشه و طرح و اثرش همانقدر منسجم باشد که‌ اثری«پوچ»(بسان آثار بکت و یونسکو)در خود بسامان‌ است،و بنابراین می‌باید از ساده کردن موضوع تا حد ابتذال‌ و نیز انتساب اندیشه‌هایی به آدم‌های«پوچ‌گرا»که ابدا در آن نحله جایی ندارند،بپرهیزد،و خلاصهء کلام اثری بیافریند که با منطق و استدلال از آغاز تا انجام«ضد پوچی»باشد، بسان شاهکارهای ادبیات حماسی و عرفانی ما که ذاتا و معنا حماسی یا عرفانی‌اند،نه آنکه با التقاط و به هم آمیختن‌ مصادیق و مفاهیم متضاد،تنها به قاضی رود و راضی بازآید!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.