Skip to main content
فهرست مقالات

تئاتر ضد پوچی ما

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 11 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر ،تئاتر ضد پوچی ،نمایشنامه‌ای ،کامو ،آلبر کامو ،تئاتر پوچی ،درد ،یونسکو ،امید ،کافکا ،داستایوفسکی ،قهرمان ،خودکشی ،انسان ،فلسفهء پوچی ،هنر ،اضطراب ،منطق ،توصیف ،مکتب ،مکتب تئاتر پوچی ،مرگ ،سرنوشت ،جهان ،زندگی ،سیاسی ،آثار آلبر کامو ،مکتب پوچی ،ایمان ،آثار

خلاصه ماشینی:

"در اینجا ذکر این نکته ضرورت دارد که شکیب الخوری با الهام از پیر-امه توشار که در کتاب خواندنیش‌4،آثار بکت و یونسکو را انقلابی می‌داند،و معتقد است که تئاتر پوچی، تئاتر انقلابی و مرامی(ایدئولوژیک)علی الا طلاق است،5، دعوی می‌کند که«گیل گمش،پیشاهنگ نهضت عصیان بر بی‌عدالتی جهان است»6،و پس از بسط این نظر،در تکمیل‌ حکم قبولی خویش می‌گوید:«گیل گمش،مرگ را چون تقدیر (محتوم)خود پذیرفت،و همانند قهرمان پوچی،در مصاحبتش‌ زیست‌7». تحقیق عظیم آلبر کامو: (L Homme Revolte) (1951)نیز در توصیف جوهر پوچی و مظاهر و جلوه‌های درخشان آن است: مارکی دوساد،مبلغ«آزادی بی‌بندوبار»که با ویرانگری و جنایت،موئی فاصله ندارد؛قهرمان رمانتیک،عیار و طرار جوانمرد که«بد»می‌کند چون قادر به انجام دادن کار«نیک» نیست و با این حسرت و دلتنگی می‌ستیزد و در نتیجه آداب و رسوم اخلاق متداول و خداوند را به چالیش می‌خواند؛ داستایوفسکی،نقش‌پرداز انسان عصی و شورشی؛قهرمانان‌ سور رآلیست و التفاتشان به امور خردگریز،لترآمون‌ (Lautreamont) و امتناعش از قبول هشیاری و عقلانیت و اشتیاقش به بدویت و بساطت؛نیچه،احساس گهنکاری و قصور سخنگویان تمدن غربی که تمدن عصیان و نیست‌انگاری است؛فروید کاشف ناخودآگاهی،و به‌طور کلی هر هنر و رمان مهم که در واقع قیام بر واقعیت و بازآفرینی عالم و اصلاح جهان است. اما برای آنکه بتواند تیشه بر ریشهء این درخت تناور زند،باید اندیشه و طرح و اثرش همانقدر منسجم باشد که‌ اثری«پوچ»(بسان آثار بکت و یونسکو)در خود بسامان‌ است،و بنابراین می‌باید از ساده کردن موضوع تا حد ابتذال‌ و نیز انتساب اندیشه‌هایی به آدم‌های«پوچ‌گرا»که ابدا در آن نحله جایی ندارند،بپرهیزد،و خلاصهء کلام اثری بیافریند که با منطق و استدلال از آغاز تا انجام«ضد پوچی»باشد، بسان شاهکارهای ادبیات حماسی و عرفانی ما که ذاتا و معنا حماسی یا عرفانی‌اند،نه آنکه با التقاط و به هم آمیختن‌ مصادیق و مفاهیم متضاد،تنها به قاضی رود و راضی بازآید!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.