Skip to main content
فهرست مقالات

شفقت و ترس و معضل کنارسیس

نویسنده:

(32 صفحه - از 215 تا 246)

کلید واژه های ماشینی : تراژدی ،ارسطو ،ترس ،کثارسیس ،شعر ،عواطف ،فن شعر ،شفقت و ترس ،هنر ،تماشاگر ،نفس ،افلاطون ،ترجمه ،انسان ،روان ،کتاب ،مفهوم ،پست ،لفظ ،روح ،ترس و معضل کنارسیس ،ارزش ،تعریف تراژدی ،ترجمهء موجود از تعریف تراژدی ،مفهوم متعادل‌سازی عواطف انسان ،عواطف انسان به کثارسیس ،تعریف ،احساس ،ترجمهء تعریف تراژدی ،هنر شعر

خلاصه ماشینی:

"17 محمد مجتبایی در ضمیمهء ترجمهء«هنر شاعری-بوطیقا» (ص 17-214)نظر اهل فن در قرون مختلف را در مورد «کثارسیس»بیان می‌کند و سپس خود استدلال می کند از آنجا که ارسطو به اتهام وارده از جانب افلاطون علیه شعر،بدین‌ مضمون که شعر به احساسات انسان دامن می‌زند،پاسخ می- دهد،بنابراین منظورش از«کثارسیس»اینست که«با برانگیختن این عواطف می‌توان آنها را از میان برد و روح را پاک و منزه ساخت». آخرین ترجمهء موجود از تعریف تراژدی در کتاب«شیوه- های نقد ادبی»ترجمهء دکتر غلامحسین یوسفی و محمد صدقیانی آمده که ترجمهء تعریف By water است: «تراژدی تقلیدی است از یک عمل جدی و دارای طول معین که‌ خودبه‌خود کامل باشد،در سخن به وسیلهء آرایشهای کلام‌ دلپذیر گردد و آن آرایشها به تناسب در اجزاء مختلف اثر به‌ کار رود،و در صحنه به صورت درام عرضه گردد نه به صورت روایت،و حوادث آن حس شفقت و ترس را برانگیزد تا تزکیه‌ از چنین عواطفی را موجب شود». 24 اینک با در نظر گرفتن هریک از وجوه تعارف ارائه شده‌ در ترجمه‌های فوق،مسائل چندی پیش می‌آید:آیا«شفقت و ترس»عواطفی پست‌اند؟اگر چنین باشد آیا هردو عاطفه به‌ یک اندازه پست‌اند؟آیا می‌توان نفس یا روح را به‌طور کامل‌ از«این عواطف»یا«چنین عواطفی»،پاک ساخت؟اگر تراژدی،به عنوان یک نوع ادبی متعالی،باعث محو کامل«این» یا«چنین»عواطفی شود،سرکوبگر نیست؟در این صورت چرا تراژدی را متعالی‌ترین نوع هر تقلیدی دانسته‌اند؟همچنین‌ اگر تراژدی سرکوبگر این عواطف باشد،چگونه می‌تواند به‌ عمل دعوت نماید؟آیا می‌توان«شفقت و ترس»را تنها دو نمونه از چندین و چند عاطفهء متضاد در آدمی دانست که چون‌ دو قطب مخالف،باعث حرکت و جنبش در آدمی می‌شود؟ برای آنکه نظر ارسطو را در مورد این عواطف بدانیم، نخست نظری اجمالی به ویژگیهای نفس می‌اندازیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.