Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخچه تئاتر تبریز

مصاحبه شونده:

ISC (18 صفحه - از 247 تا 264)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، آخوندزاده، تار، تئاتر تبریز، عزیز حاجی بیگوف، آثار عزیز حاجی بیگوف، آذربایجان، ارکستر، نوازنده، اپراهای عزیز حاجی بیگوف

خلاصه ماشینی: "رهبران موسیقی،که در واقع هماهنگ‌کنندگان متن‌های‌ نمایشی با موسیقی بودند،معمولا به دو صورت در تئاتر تبریز عمل می‌کردند: 1-اجرای نت‌های از قبل نوشته شده،از جمله اجراهای‌ «موسیقی کمدی موزیکال و اپرهای عزیز حاجی بیگوف. پرسش من اینست که اسناد و مدارک به‌یادمانده از تئاتر تبریز نشان می‌دهد که جنابعالی‌ در باکو به جز اجرای موسیقی و تدریس،روی موسیقی متن‌ فیلم‌ها نیز کار می‌کردید؟ آخوندزاده-حتما اطلاع دارید آن زمان در شهرهای‌ ماوراء قفقاز اکثر فیلمها جنبهء موزیکال داشته است و بعد از اتمام فیلمبرداری در استودیو روی فیلم موسیقی می- گذاشتند. سؤال‌ دیگر من این است که موسیقی کمدی موزیکالها و اپراها به‌ صورت زنده و همزمان با اجرای نمایشها نواخته می‌شد؟و نوازندگان و به‌طورکلی ارکستر در پشت صحنه قرار می- گرفت یا در محلی که در معرض دید نماشاگران باشد؟ آخوندزاده-ارکستر معمولا جلوی آوانسن و در حضور تماشاگران قرار می‌گرفت،محلی که پائین‌تر از صحنه در جلوی آوانسن قرار گرفته بود تا هم مزاحم دید تماشاگران‌ نباشد و هم بتواند هماهنگ با اجرای نمایش،موسیقی را به‌طور زنده اجرا کند. -استاد در بررسی تاریخ تئاتر تبریز به پوسترهائی‌ برمی‌خوریم که جنابعالی به جز رهبری ارکستر برای اجرای‌ اپراها و اپرت‌ها،موسیقی متن برای نمایشنامه‌ها نیز نوشته‌اید؟ دربارهء این موسیقی در ارتباط با تئاتر توضیح بیشتری بفرمائید. -استاد چرا مردم آذربایجان به آثار«عزیز حاجی بیگوف» و برادرش«ذو الفقار»بیش از دیگر نویسندگان علاقه و توجه‌ نشان می‌دادند؟اپرا و اپرت‌های این‌دو برادر چه خصوصیاتی‌ را دارا بود که مردم ایران همیشه طالب اجرای آنها بودند؟ آخوندزاده-البته این توجه و علاقه تنها مختص‌ مردم آذربایجان نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.