Skip to main content
فهرست مقالات

تعزیه ایرانی، نمایش یا آئین

گزارشگر:

ISC (24 صفحه - از 33 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : تعزیه، تئاتر، تعزیه هنر پیشرو بومی، ایران، هنر پیشرو بومی ایران، تعزیه ایرانی، فستیوال، اجرای تعزیه، فستیوال آوینیون، درام

خلاصه ماشینی:

"این‌ نکته اهمیت داشت،چراکه تعزیه تنها به‌عنوان نمونه‌ای از سنت‌های نمایشی ایران به خارجیان عرضه نمی‌شد،بلکه‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) اجرای آن همزمان با دههء عاشورا و سوگواری تمامی شیعیان‌ جهان بود،و بنابراین تماشاگر خارجی نیز با پدیده‌ای‌ رویارو بود که در زمان موعود خود و در محل مناسب(حیاط یک کلیسا)به شرح ماجرای کربلا می‌پرداخت،که در این‌ صورت به‌هیچوجه مفاهیم درونی‌اش زایل نمی‌شد و بی‌تردید، هم برای تعزیه‌خوانان حال و هوای خاصی ایجاد می‌کرد و هم‌ بر تماشاگران تأثیری عمیق‌تر داشت. اما شیعیان ایران که در روز عاشورا برای امام حسین عزاداری‌ برپا می‌داشتند،به مزار او دسترس نداشتند و احتمالا به این‌ دلیل معمول بوده و هست که دسته‌های عزاداری عاشورا طوری انضباط یابند که در ساعت مقرر شهادت امام(ظهر عاشورا)،به گورستانی برسند و بدین ترتیب به یاد و احترام‌ مزار امام،سوگواری کنند و شاید به همین خاطر است که‌ برای اجرای تعزیه نیز مکانهایی را به صورت نمادین‌ «مقدس»می‌نامند و در آنجا(نمادی از قبر امام)شرح شهادت‌ وی را بازسازی می‌کنند(تکیه‌41،مسجد،خانه یا حتی میدان‌ محل اجرای تعزیه)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.