Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی ایران و زورخانه در آوینیون

گزارشگر:

ISC (14 صفحه - از 173 تا 186)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، موسیقی ایران، زورخانه، نوای، تماشاگران، اشعار، برنامه، فستیوال، میان برنامه‌های فستیوال آوینیون، ترکمن‌ها

خلاصه ماشینی: "پس از اجرای تعزیه در آوینیون که توانسته بود به‌ عنوان یکی از قدرتمندترین پدیده‌های فرهنگی و هنری، دیگر برنامه‌های فستیوال را در سایه اندازد،اجرای موسیقی‌ ایرانی(محلی-مقامی-سنتی)نیز این موفقیت را دوچندان‌ کرد. عموما در خراسان سنت‌ها و مراسمی که به طریقی با اعتقادات عرفای اسلامی سروکار دارد،با نوای ساز دو تار و خواندن اشعار و غزلیات عرفا همراه است،و یا بهتر بگوئیم اساسا این ساز جنبهء واسطهء میان طبیعت و ماوراء آن‌ را در اذهان مردم منطقه دارد. انبیاء از تو مدد سازهائی که ترکمن‌ها در سنت موسیقی خود دارند عبارت‌ است از دوتار،کمانچه و نی،و همانطور که در مورد خراسانی‌ها گفته شد این سازها نیز میان ترکمن‌ها مفاهیم‌ رمزی خود را دارد تا جائی که گاه نوای ساز را شفابخش‌ می‌دانند. برنامهء گروه شش نفری ترکمن‌ها(نظر علی محجوبی‌ قراماخی،قلیچ انوری،گل‌محمد گنبدی،احمد دیبائی،منصور صبوحی،جمعه‌قلی قربانی‌پور)در آوینیون مجموعه‌ای بود از (به تصویر صفحه مراجعه شود) نقی طوقانیان (به تصویر صفحه مراجعه شود) شاهمیرزا مرادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نوازندگان بلوچستان (به تصویر صفحه مراجعه شود) شاهمیرزا مرادی موسیقی و شعر مذهبی و حماسی که همراه با حرکات جمعی‌ آنان به اجرا درآمد و مورد توجه بسیار تماشاگران قرار گرفت. چهره‌ها،لباس‌ها،سازها،شیوهء خواندن، اشعار و حتی زبان یا لهجهء متفاوت و خاص آن قوم که حاضران‌ را به خوبی متوجه وسعت و قدرت فرهنگ در این سرزمین‌ می‌کرد،اما اشتراک آنان که هر شنونده و تماشاگر کنجکاوی‌ را برمی‌انگیخت،در سادگی رفتار و ایمان و اعتقاد آنان به‌ هنرشان بود و اینکه ساز و موسیقی برای تمامی آنان از جنبه‌های تمثیلی و رمزی برخوردار است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.