Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی مضحکه و اسباب خنده در سیاه بازی و تخته حوضی

(36 صفحه - از 115 تا 150)

کلید واژه های ماشینی : سیاه ،نمایش ،تکرار ،مضحکه ،نعل وارونه ،تعزیه ،زن ،غلام ،شبرنگ ،سرور ،یاقوت طبال ،مرشد ،تماشاگر ،وزیر ،جلوه‌های ،نوکر ،سلطان ،اجرا ،مبانی مضحکه ،نعل وارونه در مقام آشتی‌کنان ،مضحکه و اسباب خنده ،عنصر تکرار ،نعل وارونه در مقام خواستگاری ،تکرار حرف ،نگارنده ،جلوه از نعل وارونه ،نعل وارونه در مقام شفاعت ،نعل وارونه در مقام شناسایی ،عمل ،نعل وارونه در مقام مجازات

خلاصه ماشینی:

"این عنصر در اغلب نمایشهای مضحک و خنده‌آور ملل مختلف از جمله نمایشهای شادی‌آور ایرانی(به ویژه‌ تخت حوضی)راه پیدا کرده و جلوه‌های مختلفی داشته است که نگارنده به برخی‌ از آنها که دست یافته ذیلا اشاره می‌نماید: تکرار حرف‌2(جلوهء اول) یکی از جلوه‌های بکارگیری عنصر تکرار در دستور زبان نمونهء ارباب گیج و کم حافظه یا هر شخصیت منفی دیگری است که بیشتر با سیاه گفتگو یا به‌ اصطلاح بده بستان لفظی دارد. نگارنده از تکرار حرف در قالب تعریف،شاهد جلوه‌ای دیگر بوده است از سید مصطفی موسوی معروف به عرب‌زاده(یکی از سیاه‌بازان با سابقه)در نمایش شب طوفانی‌1به شرح ذیل:سیاه نمایش شرحی از احوالات و ظلمهای اربابش را برای امپراطور می‌خواهد بازگو کند: سیاه-تیمور خان عاشق این دختر شده،دختر از تیمور بدش میاد. در بهره‌گیری از این عنصر بعضا دیده‌ شد که متکلم فرصت ادای بیش از یک کلمه یا چند حرف را پیدا نمی‌کند و در نتیجه،تکرار آن حرف تبدیل به تقلید صدای حیوان خاصی می‌شود مانند نمونهء ذیل که متکلم(ارباب)می‌خواهد سخن خود را با کلمهء عرض شروع کند لیکن‌ مزاحم(سیاه نمایش)وسط حرف او می‌دود. باید توجه داشت که در این گونه موارد عنصر تشبیه به قصد هجو کردن‌ شخصیت منفی نمایش در شکل‌گیری حرف تو حرف به کار گرفته می‌شود به‌ همین جهت آنکه صدای حیوانات را تقلید می‌کند یا صداهای مضحک و ناهنجار از خود بروز می‌دهد سیاه نمایش نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.