Skip to main content
فهرست مقالات

دراماتورژی هامبورگ

نویسنده:

مترجم:

ISC (9 صفحه - از 40 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : دراماتورژی هامبورگ، تئاتر، لسینگ، تراژدی، نمایش، نمایشنامه‌ی، ارسطو، آلمان، کورنی، شفقت

خلاصه ماشینی: "اما پس از انتشار بیست و پنجمین شماره‌ی دراماتورژی هامبورگ،دراماتورژها دیگر اجازه‌ی دخالت در اجراهای نمایش نداشتند زیرا بازیگران تئاتر هامبورگ چنین شخصی را قبول نداشتند،و این به معنای‌ شکست لسینگ بود. زیرا از آن‌جا که کنش‌های‌شان مستلزم این بود که انبوهی از مردم حضور داشته باشند و همان مجموعه آدم‌ها باقی بمانند،که‌ نمی‌توانستند خیلی از محل‌های زندگی‌شان دور شوند یا طولانی‌تر از آن غایب‌ شوند که معمول است از سر کنجکاوی محض چنین کنند،تقریبا مجبور بودند صحنه‌ی کنش را یکی کنند و در همان نقطه برپا سازند و زمان را واحد بگیرند و در همان روز بدانند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) اما هنگام بیان خویشتن در لحظه‌ی غلبه‌ی احساسات،چون‌که‌ احساسات شیوه‌ی فصاحت خود را می‌طلبد و از طبیعت مایه می‌گیرد، و بیان این احساسات را دیگر در هیچ مدرسه‌ای نمی‌توان آموزش داد و این امر را از پالوده‌ترین تماشاگران تا بی‌سوادترین آن‌ها می‌فهمند. این همه کار سنگین روی قالب دراماتیک به چه منظوری‌ است؟چرا با مردان و زنان مبدل تئاتری بنا کنیم،حافظه‌هایشان را تحت‌ فشار قرار دهیم و همه‌ی شهر را دعوت کنیم در یک مکان گرد آیند،اگر که بناست چیزی نه بیش از نمایشنامه‌ی من و اجرای آن به دست آورند؟ چیزی نه بیش از آن احساساتی که در اتاقم در کنار بخاری از هر داستان‌ مکتوبی می‌توانم به دست آورم؟قالب دراماتیک تنها قالبی است که‌"شفقت‌"و"ترس‌"ما را برمی‌انگیزد، حد اقل می‌توان گفت در هیچ قالب دیگری نمی‌توان شوری تا به این درجه برانگیخت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.