Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش و تمرین مشارکت گروهی

نویسنده:

مترجم:

ISC (16 صفحه - از 108 تا 123)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و تمرین مشارکت گروهی، تمرین، مشارکت گروهی، فرآیند، مکالمه، کارآموزان، آموزش، هنری، بداهه‌پردازی، خلاقیت

خلاصه ماشینی:

"در گفتگویی برای کتاب‌"بین خطوط:فرآیند دراماتورژی‌"،مایکل بیگلودیکسون‌ (Michael Bigelow Dixon) این مسئله را مورد توجه قرار می‌دهد که چگونه یک‌ دراماتورژ از مشارکت گروهی در مقام یک ساختار بهره می‌گیرد: «من فکر می‌کنم که خلق پروژه‌ها و برنامه‌ها یکی از وجوه مغفول مانده‌ی-یا حد اقل مورد کم‌ توجهی واقع شده‌ی-کار دارماتورژ در تئاتر بیست ساله‌ی اخیر آمریکا بوده است. بدیلی که‌[الگوی‌]مشارکت گروهی دراماتورژیک ارائه می‌دهد آن است که گفت‌وگو با گذشته و واکنش‌ نشان دادن به یک بستر خاص-که درهرحال و به‌رغم هر واکنشی که هنرمند در قبال آن اتخاذ کند،وجود (به تصویر صفحه مراجعه شود) صحنه‌ای از"پارسیفال‌" اثر ریچارد واگنر، اجرا شده در اپرای‌ سیاتل (Seattle) -2003 دارد-تنها می‌تواند فهم ما را غنی سازد و موجبات آزادسازی‌ ایده‌هایی پیش‌بینی نشده ونت‌ خیالی پیش گفته را فراهم سازد. آیا دراماتورژ به سخنان نمایشنامه‌نویس گوش می‌دهد و سپس در پاسخ او به بداهه‌پردازی‌ می‌پردازد،یا اینکه درصدد یافتن چیزی در گفته‌های او برمی‌آید که با آنچه به هنگام‌ آماده ساختن خود برای این جلسه تشخیص داده بود مطابقت داشته باشد؟واکنش مبتنی‌ بر مشارکت گروهی مستلزم رها ساختن برداشت‌های از پیش تعیین شده،و کندوکاو بی‌واسطه در چشم‌انداز درحال شکل‌گیری است؛طرح پرسش‌هایی که مشوق یا پنهان‌کننده‌ی پاسخ‌های از پیش تعیین شده هستند،کار خلاقه به‌شمار نمی‌آید. » پیکاسو(به نقل از باربا) آیا مشارکت‌کننده‌ی آموزش دیده‌ای که در میان جنگلی از افراد ناآزموده قرار می‌گیرد به مصداق یک دست بی‌صدا بدل می‌شود؟کاملا برعکس:چنانکه پیشتر توصیف شد،یافتن راه‌هایی برای پرورش مشارکت گروهی حقیقی یکی از مهمترین تکالیف و از جمله انگیزه‌های بنیانی دراماتورژی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.