Skip to main content
فهرست مقالات

چرمشیر و مسئله جامع الاطراف بودن

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 152 تا 163)

کلید واژه های ماشینی : چرمشیر، یونس ابن متای دمشقی، یونس ابن متای، نمایش، رمان، نمایشنامه‌هایش، یونس ابن متای دمشقی روایت، روایت، سلطان و یونس ابن متای، راوی

خلاصه ماشینی: "9-یونس ابن متای شاعر روایت می‌کند که چگونه دل به ملک سکوت می‌بندد و شعری از برایش می‌سراید و هنوز کلامی از آن شعر باقی مانده که آسمان قرطاجنه‌ می‌شکافد و از آسمان باران و مرجان فرومی‌بارد،درست مانند خوابی که سلطان و یونس ابن متای دمشقی دیده بودند،پس آیا به این اعتبار می‌توان انتظار داشت که در دهمین روز از ماه گجسته آن نشانه،آن اسبی که نه بد،که مرگ است در این خواب‌ نیز نمودار شود؟این تعلیق نه برخاسته از کنش میان کارکترها،که تنها برآمده‌ی تشابه‌ عناصر روایی است که مختص تکنیک‌های داستانی است. او هربار با ایده‌ای متفاوت می‌کوشد تا برابر نهادهایی دراماتیک برای اجزای تشکیل‌دهنده‌ی رمان بیابد:گاهی با محور قرار دادن وقایع‌ فرعی رمان می‌کوشد تا حوادث عظیم وقوع یافته را به تدریج و پس از آشنایی‌زدایی بازنمایاند و از این طریق،روند جزء به کل را در صحنه‌های نمایشنامه‌اش تجسم بخشد،گاه تأکید گذاردن بر خصوصیات مکانی است که وقایع منتشر در سرتاسر زمان را گرد هم آورده و فشرده می‌سازد تا نمایش‌ از انسجام دراماتیک برخوردار گردد و گاه توجه به شیوه‌های روایت و تلاش برای یافتن معادل‌های‌ دراماتیک آن است که ساختار بازخوانی را تعیین کرده و چرمشیر وامی‌دارد تا مثلا بیاندیشد که آیا تنها راه معادل‌سازی صحنه‌ای راویت اول شخص در رمان،استفاده از مونولوگ‌های‌ به‌هم پیوسته است؟یا استفاده از راوی بر روی صحنه؟و یا شاید هم پخش صدای‌ ضبط شده‌ی راوی از خارج صحنه؟هرکدام از این تصمیم‌گیری‌ها او را وادار به‌ اتخاذ روشی می‌کند که بار دیگر کاملا متفاوت است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.