Skip to main content
فهرست مقالات

دراماتورژی و سکوت

نویسنده:

مترجم:

ISC (12 صفحه - از 68 تا 79)

کلید واژه های ماشینی : سکوت، دراماتورژی و سکوت، تئاتر، تمرین، کارگردان، نمایش، نمایش‌نامه، دراماتورژها، بازیگر، زبان

خلاصه ماشینی:

"من در این‌جا از سکوت تا حدی به عنوان نوعی مجاز مرسل (synecdoche) استفاده کرده‌ام،که درآن‌ سکوت دراماتورژ جزئی است از کل زبان و رابطه در تمرین و تئاتر،"گوش کردن‌"یا"مکالمه‌"یا"زبان‌"نیز می‌توانستند اصطلاحات کلیدی این بحث باشند،ولی سکوت در تمرکز بسته‌ترش چیزی بیش از این‌ها طلب می‌کند،درست آن‌چنان که ریچ شرطهای سنگین‌تری برای سکوت تعیین می‌کند وقتی که می‌گوید ما باید«وقف کنیم/خودمان را به سکوت،و از ریتم‌های بی‌فکرانه دست بکشیم و حرکت کنیم به سمت شنیدنی‌ جدی‌تر،پالوده/از فن خطابه،از قاعده‌ها،همسرایی‌ها،مرثیه‌سرایی‌ها/و از ازدحام راکد سیم‌ها». و درعین‌حال،همان‌ نامرئی بودن است-همین دراماتورژی که حس می‌شود ولی تماما دیده نمی‌شود-که بسیاری از شگفتی‌ها و ترس‌های ملموس را در وجود مقابل‌مان توانمند می‌کند،زیبایی‌هایی که به حباب‌های چراغی می‌ماند که‌[سباستیانو]سرلیو (serlio) در بخشی از فصل مربوط به معماری در کتابش درباره‌ی تاریخ تئاتر["سه‌ صحنه‌ی سرلیو"]توصیف کرد: «و پشت شیشه‌ها باید لامپ‌های بزرگی بگذارید،که روشنایی هم زیاد باشد؛و اگر شیشه‌ی سمتی که روشنایی از آن‌ بیرون می‌تابد،تخت یا ترجیحا گود رفته باشد،نور شفاف‌تر و رنگ‌ها درخشان‌تر و تابناک‌تر خواهند بود». وقتی دراماتورژ وارد مکالمه،با همه پیچیدگی‌ها و ابهاماتش می‌شود، چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟وقتی سکوت را می‌شکنیم،کلمات‌مان چه شکلی به خود می‌گیرند؟ می‌نویسیم یا حرف می‌زنیم؟آیا درست قبل از شروع‌ تمرین با کارگردان در گوشه‌ای خلوت می‌کنیم یا هنگام‌ مطرح شدن پرسش‌[و درخواست از دراماتورژ برای‌ پاسخ دادن به آن‌]،مقابل همه‌ی اعضای گروه‌ می‌ایستیم؟ لیز انگلمن (Liz Engelamn) دراماتورژ،ورود به‌ سالن تمرین را با رفتن به یک مهمانی مقایسه می‌کند که‌ شما در آن یک نفر یا تقریبا همه را نمی‌شناسید یا اصلا با هیچ‌کس آشنایی ندارید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.