Skip to main content
فهرست مقالات

باور و اعتماد در شبیه خوانی

نویسنده:

(3 صفحه - از 44 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : تعزیه، تماشاگر، نمرود، اجرا، مجالس تعزیه، حضرت علی ( ع )، تعزیهء مباحثهء قیصر با امام، مجلس تعزیهء مولود کعبه، تعزیهء، اجرای تعزیه و نمایش‌های سنتی

خلاصه ماشینی:

"شایان ذکر است که،لازمهء ماندگاری‌ اشکال نمایش‌های سنتی،شناخت ریشه‌ها، کشف و ضبط شیوه‌های اجرائی و کاربرد آنها چه در شکل و سیاق فعلی آنها،[مقید به قیود تعیین شده در حول قراردادهای‌ مشخص،در هر شکل خاص از نمایش‌]و چه شکلی جدیدتر،[روی آوردن‌ به نوآوری،تبدیل و تلفیق آن با تئاتر روز و مدرن‌]نیز وقتی درست و مفید واقع‌ می‌شود که شناخت از اصل کامل باشد و اجرا کننده محاط بر محیط گستردهء آن! حضور موسیقی با نوای سازهای زنده‌ و التهاب طبل‌ها و غریوسنج‌ها،خصوصا وقتی که مقابله‌ای درگیرد و رجزی خوانده‌ شود و یا خنوی ریخته گردد،چنان شور و بلوائی در درون تماشاگر ایجاد می‌کند که‌ خود را دخیل در ماجرا و عجین شده در بطن قصه می‌یابد و همراه می‌شود راه پیش‌ خوانی ماجرا را تا ختم کلام شبیه خوان و نوای پر طنین سنج که همه و همه،اسبابی‌ است تا تماشاگر قدم از قدم برنداشته در جا به نظاره بماند و متأثر از حال و هوای ایجاد شده،متبسم یا اندوهگین. نار نمرودی در مجموع پروندهء بخش تعزیهء در نهمین جشنواره را با اجرای قابل تأثیر تعزیه گردان آن بر شیوهء اجرائی و بهره‌گیری از قدیمی‌ترین شیوه‌ها به بهترین‌ روش ممکن و استفادهء درست و دیدنی از اسباب صحنه و ملزوماتی که از ابتدائی‌ترین وسایل ممکنه شکل گرفته و با بهترین اصول قابل قبول به تماشاچی خود عرضه گشته بود،به صمیمیت و ملموس‌ شدن تماشاچی با فضای موجود کمک‌ کرده و دقیقا بیننده را متأثر از آنچه عینیت‌ بخشیده شده،راضی ساخته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.