Skip to main content
فهرست مقالات

گذر از هفت وادی

سخنران:

(4 صفحه - از 23 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر، بروک، پرندگان، وادی، عطار، بازیگر، ماسک، تمرین‌های، گروه تئاتر پیتر بروک، متن

خلاصه ماشینی: "مرحلهء سوم که بسیار برای من اهمیت داشت عبور از بیابان بود-پرندگان از بیابانی عبور می‌کردند که سراسر آزمایش و امتحان‌ بود،و در این مرحله داستانها و (به تصویر صفحه مراجعه شود) ژان کلود کاریر حکایاتی را وارد کردم که در اصل شعر قبل‌ از حرکت تعریف شده بود،و با اجازهء عطار دو سه حکایت هم از«الهی نامه»و «تذکرة الاولیا»انتخاب کردم. در اصل شعر یکی از پرندگان‌ تعریف می‌کند که ققنوس را در جائی دیده‌ است(ققنوش پرنده‌ای که می‌سوزد و از خاکسترش دوباره‌زاده می‌شود)اما ما این‌ صحنه را به تصویر کشیدیم و این ققنوس‌ بود که به آنها(پرندگان)می‌گفت که در انتظار اتفاقی بدتر و فاجعه‌ای بزرگتر باشند یعنی صعود دراماتیک. این ماسک‌ برای او تبدیل به وسیلهء مکاشفه و مراقبهء عمیق می‌شود و زمانی که آن را برمی‌گرداند تا روی صورت بگذارد با احترام و تقدیس بسیار همراه است،انگار خود را در ماسک می‌گذارد و به این دلیل‌ ماسک از او سرشار می‌شود و زنده است- و این همان فاصلهء لازمی را که ما نیاز داشتیم تا قصه را از پرندگان متمایز کند به‌ وجود می‌آورد،و در عین حال زندگی از بین نمی‌رفت. هریک از ما می‌تواند این سوال را مطرح کند که وقتی متن باشکوه و زیبائی‌ مانند منطق الطیر وجود دارد،چرا باید به‌ صورت تئاتر درآید؟تئاتر چه‌چیزی به آن‌ اضافه می‌کند؟من به این سوال اینطور جواب می‌دهم:مثلا دختر جوان شانزده‌ ساله‌ای را تصور کنید که یک اثر عظیم‌ بشری را هدیه گرفته است،عطار یا اثری از داستایوسکی این شاهکار را به اتاقش‌ می‌برد و شروع می‌کند به خواندن."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.