خلاصه ماشینی:
"و صحنه میتوانست و توانست که نمایاتگر نهتنها دو مکان که هزاران مکان گردد و این نوآوری،گامی دیگر در رساندن همپایی قدرت تئاتر با رسانهای چون سینما میشود که حوادث و روایت را به قدرت و به موازات هم پیش میبرد،عمل یک برخوان، گفتار دیگری را نمایش میدهد و گفتار دیگری عمل برخوان دیگر را که هریک، محوطهای کوچک،احاطه شده با صندوقهای چوبینه را که نهانگاههای پنهانی و نمایانگر رازها،غرورها،گذشته و افتخارات آنهاست در اختیار دارند که این محوطهء کوچک گاه روئیندژ است و گاه، گذرگاههایی پر از سوارهای جنگی و یا گاه به وسعت تمام سرزمینمان،ایران ویج که بر آن بسیار سرنوشتها گذشته است.
و برای لحظهای،به سرنوشت آن جام فکر کرد،آن جام که مردی پس از عبور از پس سالهای طولانی،با قامتی شکسته به پادشاهی تقدیم کرد و آن پادشاه،گرفتار در بیم از کفرفتن راز و ترس از اهریمن، خود به اهریمنی تبدیل شد و خواست بنویسد؛برای آیندگان که این دانش نبود و همهچیز وهمی بود آفریده شده از ذهنی مجنونوار،که این بلوغ و آگاهی هرگز وجود نداشت و آنگاه پاداش آن فرهیختهء رنجور را به نیش خنجری از جهل پرداخت."