Skip to main content
فهرست مقالات

درام و موسیقی

نویسنده:

مترجم:

(9 صفحه - از 20 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : درام، موسیقی، تماشاگر، درام و موسیقی، اپرا، نمایش، تئاتر، آواز، زن، ارکستر

خلاصه ماشینی:

"موسیقی در درام کلاسیک ژاپن و چین،نقش دیگری نیز دارد که بیان استمرار و پیوستگی است،و بنابراین‌ در آن تئاتر آنچنان که در زبان فرانسه اصطلاح شده،نخ یا رشتهء روایت است و جریان آب( fil de l'eau )و انتقام پوشیده‌ایست که روایت(پیوسته)،از حادثه می‌گیرد و دیرند(استمرار)،از فراز و فرود و سوانح و وظیفه‌اش اینست که احساس گذرزمان را الهام بخشد و حال‌وهوایی انسانی بیافریند،زیرا در زندگانی،ما به‌ تنهایی حرف نمی‌زنیم و عمل نمی‌کنیم،بلکه افزون بر آن،گوش فرامی‌دهیم و چیزهای مبهم و گونه‌گون و تغییرناپذیری در میان‌مان گرفته‌اند که باید به آنها توجه داشته باشیم. بنابراین چرا دکور صحنه را بسان چارچوبی ساده و نمایی قراردادی که در پشتش،راهی به سوی عالم خیال و حافظه و تخیل گشوده است،تلقی نکنیم؟چرا هنگامی که موجی از موسیقی و داستان‌پردازی و شعر،روان‌ تماشاگر را با خود می‌برد،به وی آسمانی دروغین که به اندازهء دیوار یک کافه،زننده و مبتذل است نشان دهیم؟ چرا به جای این پارچهء بیجان(دکور)،گستره‌ای تاثیرپذیر از اندیشه،فراهم نیاوریم؟چرا پرده را چون آینهء جادو که بر آن،همه‌گونه سایه و القائات کمابیش درهم و صورت بسته،نقش می‌شوند و می‌گذرند و می‌جنبند و به هم می‌آمیزند و از هم جدا می‌شوند،به کار نبریم؟چرا دروازهء آن جهان شوریده‌ای را که در آن،اندیشه از احساس زاده می‌شود و شبح آینده با سایهء گذشته درهم می‌آمیزد،نگشائیم؟چرا برای بیان ظریف‌ترین‌ پرده‌ها و تابشهای احساس و خاطره و اندیشه،از زبان به غایت لطیف سایه‌ها سود نجوئیم؟حرکت‌ها، ارزش‌ها،دسته‌های اشکال و صور و ظواهری که بی‌وقفه تجزیه می‌شوند و دوباره به هم گره می‌خورند، اینهمه چیزی جز سینما نیست و البته موسیقی نیز هست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.