Skip to main content
فهرست مقالات

دل مشغول تئاتر

نویسنده:

مترجم:

(3 صفحه - از 57 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر ،آرتو ،جادوی ،عشق ،نحو ،نمایش ،شور ،عمل نمادین جادوی تئاتر ،کمدی ،آرتو دربارهء تئاتر ،هنری ،جادوی کار هنری ،جادوی واقعی در تئاتر ،روانی ،متن ،تئاتر شخص ،واقعی ،شخصیت ،نمایش آرتو ،فضا ،زندگی ،آرتو کاری ،انسان ،کار ،هنر تئاتر استفاده از فضا ،آرتو به عشقش ،عمل ،آرتو به نحو ،تئاتر شخصیت ،آرتو در پی

خلاصه ماشینی:

"ظاهرا فکر می‌کند که این عمل نمادین جادوی تئاتر بدوی است. نظریهء«دمل شکافی»آرتو ظاهرا شبیه‌ دیدگاه یونانیان از تزکیه‌4است،اما یک‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرق اساسی دارد:نمایش یونانی،هنگامی‌ که به پالودن عواطف می‌پردازد،تماشاگر خود را به جامعه‌ای بسیار خوب مبدل‌ می‌کند و یا آیینی مذهبی،که همان نمایش‌ است،به او نیرو می‌بخشد که با دست و پای‌ شکسته غله را می‌کارد. آرتو وقتی بزرگ است که بر این‌ نکته پای می‌فشارد که تئاتر،مثل هر هنر دیگری عمل است،عملی که منشأ جسمانی‌ دارد. آرتو به نحو بحث‌انگیزی کارهای‌ «راسین»را به مثابه آثار ادبی محکوم‌ می‌کند،اما او مطمئنا می‌دانست که تئاتر «راسین»متکی به محتوای آن گفتارها نیست،بلکه به کشمکش اشخاص و بخصوص به«چرخش ناگهانی حوادث»7 ورود ناگهانی اشخاص و صحنه‌های‌ بزرگ متکی است که با دقت ترتیب داده‌ شده‌اند. اما این امری بسیاری‌ عادی است چون نمایش چیزی است که‌ شخص به آن نگاه می‌کند و از آن تأثیر می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.