Skip to main content
فهرست مقالات

تراژدی در گذر زمان

نویسنده:

مترجم:

(16 صفحه - از 45 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : تراژدی، درام، انگلیسی، نمایش، تئاتر، شکسپیر، شاعر، نمایش‌نامه، شعر، تراژیک

خلاصه ماشینی:

"در تراژدی دوران نخستین عهد الیزابت،ژوکاستا13،چرخ و درخت درهم‌ می‌آمیزند تا منظر تباهی را القا نمایند: وقتی آن بانویی که بر چرخ اقبال حکم‌ میراند، چهره خشمگین و درهمش را می‌گرداند، دست بردار نیست تا انسان را به‌ رسوایی بکشاند، و اقبال او را در همه جا زیر و زبر کند، تا آنکه عاقبت از اوج به زیرش آورد و اسیر بدبختی نماید: و همانند شاخه‌ای که از ریشه جدا شده‌ باشد، مثل برگی که از شاخه بیفتد به آنجا که‌ از آن جدا شده باز نمی‌گردد. 13 اما صورت نمایشنامه‌های مثل دکتر فاستوس،ریچارد دوم‌40،شاه‌لیر،یا اندازه نگهدار که اندازه نکوست‌41بیانگر چیزی بیشتر از تمایلات فردی نمایشنامه‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکسپیر نویسان دوره الیزابت است. به علاوه،محققان دوره نوزایش نتوانستند این را تشخیص دهند که ارسطو یک منتقد عملی بود که نظریاتش بیش از آنکه به‌ تمام درام یونان ربط داشته باشد،به کار سوفوکل مربوط بود(به‌طور مثال،در نیاز اوران وحدت زمان وجود ندارد). سخت است که تصور نمائیم اگر شکسپیر نخست اوریستی را خوانده بود هملت او شبیه چه می‌شد،و انسان باید خدا را شکر کند که قسمت‌ پایانی شاه لیر بر این امر دلالت دارد که‌ هیچ ذهنیت آگاهی درباره اینکه امور در کولونوس‌50چگونه سامان می‌یافته وجود نداشته است. آیا برای نویسنده‌ معاصر این امکان وجود داشت که درام‌ تراژیکی خلق کند که به نحو مأیوس‌ کننده‌ای تحت الشعاع دستاوردهای‌ یونانیان و تئاتر الیزابت قرار نگیرد؟آیا می‌شد فردی بر روی کاغذ سفیدی کلمه‌ «تراژدی»را بنویسد بی‌آنکه در پشت سرش‌ حضور پرصلابت اوریستی،ادیپ،هملت،و شاه لیر را حس نکند؟ 25 انسان می‌تواند استدلال کند،چنانکه‌ لسینگ‌86و رمانتیکها چنین کردند،که‌ تمایز دقیق بین دیدگاه تراژدی سوفوکلی و شکسپیری مغلطه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.