Skip to main content
فهرست مقالات

پری داری و تئاتر

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : پری‌زدگی، خلسه، آئین‌های پری‌زدگی، جن، اسب، کیش، کیش و آئین پری‌زدگی، بیماری، مراسم، زنان

خلاصه ماشینی:

"بنابراین پیش از آنکه دربارهء کسی که‌ به حالت خلسه می‌رود،تصمیمی‌ بگیرند،بجاست که نخست سخنانش‌ را گوش کنند و سپس او را به‌ سخنگویی وادارند و بدینگونه با عالم‌ قدسی ارتباط یابند و با ذاتی که قدسی‌ پنداشته می‌شود به گفتگو بپردازند تا بفهمند که چه می‌خواهد و چه‌ می‌گوید،مثلا اگر میان قبایل لوبو (Lebou)در سنگال باشیم،قوم‌ می‌کوشد تا دریابد که مقصود چیست؟آیا«مرابط»گر (maraboutage)12است،تأثیر طلسم و ساحری است یا دستاورد خدایی دشمن خو و نیکخواه؟ خلاصه آنکه قوم باید بفهمد که از او چه می‌خواهند؟ دومین مرحله پری‌زدگی:تشخیص این مرحله اساسا عبارت است از تعیین حدود منشأ تهاجم و تشخیص‌ بیماری‌هایی که به زغم ما اهریمنی‌ است ولی در آفریقا،خاصه،دستبرد خدایی بیگانه از قبیلهء دشمن و یا چشم‌ زخم«جن»یا«پری»ای گمراه محسوب‌ می‌شود،یا ناخوشی‌هایی است که‌ خدای محلی ناخشنودی برانگیخته‌ است و بروز علائم آن بیماری، معنایی جز حکم و فرمان صریح‌ خداوند دائر به تحکیم مناسبات اجتماعی که در حال گسیختگی است، ندارد. فی الواقع،در پری‌زدگی و نیز در تئاتر و شعر و آشوب‌گرایی و نهضت هرج‌ومرج‌طلبی که خود را جهانشمول می‌خواهد و با ساختاری‌های کنونی جامعه سر ستیز دارد(situationnisme)و سرانجام در همهء خیالبافی‌های‌ اجتماع،یک خواست و یک شوق مطلق‌ جویی و یک آرزوی سوزان رهیدگی‌ کامل نیروی تکانشی(impulsivite) انسان که ریشه در یکی از زهدانهای‌ امیدواری جماعت یعنی زهدان‌ فره‌مندی یا فره ایزدی دارد و یا به‌ بیانی دیگر زهدان جشن و شادمانی‌ (اما نه جشن و شادمانی‌ای که در آینده برای چاره کردن وضع کنونی‌ برپا خواهد شد،بلکه جشن و شادمانی که گردش زمان حال را اقتضا دارد و هم اینک باید جایگزین‌ حال و روز کنونی شود)می‌جوشد و بر آفتاب می‌افتد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.