خلاصه ماشینی:
"در اینجا ما میتوانیم با این سئوال شروع کنیم که اختلاف میان دیالوگی که روی صحنه شکل میگیرد و به دیالوگ تئاتری معروف است با دیالوگی که در زندگی معمولی و میان انسانها رایج است چیست؟ یکی از بزرگان هنر تئاتر در چک دربارهء تفاوت میان این دو نوع دیالوگ میگوید:در وضعیت واقعی و زندگی روزمره انسانها،دیالوگ معمولا خارج از زندگی است،اما ناخودآگاه زندگی درگیر آنست.
یعنی در این مورد تماشاگران یا شرکتکنندگان ساکت تئاتر بسیار اهمیت دارند،چرا که هر چه به عنوان«دیالوگ»گفته میشود ناخودآگاه برای مردم گفته میشود و در واقع تماشاگر مخاطب اصلی است.
وقتی نمایش تمام میشود دیالوگ و اتفاق نمایشی نیز پایان میگیرد و آنچه میماند،تجزیه و تحلیل منتقدین و با پایان نمایش، دیگر تئاتری نیست که آن را ببینیم و به خاطر آوریم و در اینجا نقش منتقد به مفهوم زنده نگاهدارندهء آن اثر مشخص میشود."