Skip to main content
فهرست مقالات

بیان داستانی ساده: نگاهی به نمایشنامه رومئو و ژولیت به کارگردانی علی رفیعی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : شکسپیر، ژولیت به کارگردانی علی، نمایش‌نامه رومئو و ژولیت، نمایش، عشق، شکسپیر زمانی رومئو و ژولیت، مرگ رومئو و ژولیت، زیبایی، مرگ، کارگردانی علی رفیعی، بازیگران، جوان، دکور، رومئو و ژولیت به‌دلیل، قصه، بیان داستانی ساده، کارگردانی و اجرای آثار شکسپیر، حرکت، تعصبات، عنصر، حرکات زیبای اریستوکراتانه جوانان، زندگی، به‌دلیل آن‌که روند حرکت قصه، اثر، لفظی، تاریخ، عشق و مرگ، اجرا، مرگ زیبایی و عشق، نقش

خلاصه ماشینی: "شکسپیر در این اثر از طریق‌ عشقی که به جای وصل و شادمانی‌ به گور و سوگواری منتهی می‌شود، شرایط نابهنجار اجتماعی و فضای‌ خصومت‌آمیزی که به سبب آن عشاق‌ جوان به نابودی کشیده می‌شود را، به باد انتقاد گرفته،اعتقاد دارد که‌ مرگ رومئو و ژولیت نتیجه عوامل‌ اتفاقی نیست،بلکه ناشی از ماهیت‌ غیرانسانی این شرایط است. اما اجرایی که دکتر علی رفیعی از شکسپیر به عمل آورده‌اند،برغم آن‌ که به دلیل تخصص ایشان(طراحی‌ صحنه و بازی چند بازیگر با تجربه، اجرایی کمابیش قابل‌قبول و موفق‌ است،لیکن به دلیل حذف‌ها و جابجایی‌ها و به سطح کشیدن روابط عاشقانه رومئو و ژولیت بی‌آنکه علت‌ اشتیاق بیش از حد آنها به یکدیگر را به تحلیل کشد و نیز به دلیل آن‌که‌ روند حرکت قصه از آغاز تا پایان‌ پیرامون روابط سطحی و معمولی دو جوان عاشق می‌چرخد،نمایش اولا عمق و غنای خود را از دست داده و از حالت دراماتیک و تعلیق لحظه به‌ لحظه شکسپیری‌اش خارج و مبدل به‌ بیان داستانی ساده از دو عاشق‌ می‌گردد. از ویژگی‌های این دکور که جای بحث‌ بسیار دارد"چون جای خالی خیلی‌ چیزها را پر کرده است(مثل میزانسن‌ و ارتباط صحیح بازیگران با یکدیگر) چرا که میزانس باید بگونه‌ای باشد که اگر ما دکور و امکانات صحنه را حذف کردیم،خدشه‌ای در مناسبات و انتقال مفاهیم رخ ندهد،در حالی که به‌ گمان نگارنده،ار دکور از نمایش‌ حذف شود میزانس‌ها به مقدار زیادی آسیب‌پذیر خواهند شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.