Skip to main content
فهرست مقالات

سگ حلقه رابط قطعات: درباره دو نمایش همزمان درد دل با سگ و قلاده برای سگ مرده

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : نمایش، درد‌دل با سگ، سگ‌مرده، چخوف، قلاده، سگ حلقه رابط قطعات، نمایش همزمان درد‌دل، سگ و قلاده، کارگردانی، درون‌مایه

خلاصه ماشینی:

"دو نمایش‌"درد دل با سگ‌"(نوشته و کارگردانی آتیلا پسیانی)و"قلاده برای سگ مرده‌" (نوشته چرمشیر و کارگردانی حسین‌ عاطفی)،هرچند اولی به دلیل‌ ویژگی‌هائی در متن و اجرایی به‌ صورت مجموعه‌ای ناپیوسته از قطعات نمایشی مینی‌مالیستی با درون‌مایه تقریبا مشترک چخوفی‌ (که به‌عنوان حلقه رابط قطعات‌ مستقل عمل می‌کند)ظاهر می‌شود و دومی به لحاظ درون‌مایه و ساختار به آثار نمایشی ابزورد ارجاع می‌دهد، اما از نظر جان‌مایه،تم و مضامین‌ پنهان در پس ظاهر شوخ و خنده‌آورشان،مجموعه واحدی را عرضه می‌کند که در آن نمایش اول: "درد دل با سگ‌"در حکم پس زمینه‌ اجتماعی و فرهنگی و تاریخی‌ وضعیت اکنون و روحیه سرخورده‌ قهرمان نمایش دوم‌"قلاده برای سگ‌ مرده‌"به نظر می‌رسد. صحنه‌آرایی هوشمندانه نمایش‌ با فراهم‌کردن امکان حضور و تداخل‌ هم‌زمان بازی‌ها و فضاهای نمایشی‌ از یکسو و رفت و آمدهای بازیگران از صحنه به جایگاه تماشاگران و از آن‌ جا به صحنه در حرکتی حلقه‌وار، حضور هرچند ضعیف و نه‌چندان‌ موفق راوی که با بیان یک ضرب‌المثل‌ در پایان هر قطعه،سایه‌ای از ساختار روایی را بر کلیت اثر حاکم می‌کند، ادامه حضور شخصیت‌ها و تکرار نام‌ آنها در هر قطعه مستقل بی‌آنکه نقش‌ جدی در پیوند روایت‌ها و کنش‌ نمایشی در مقام یک اثر یکپارچه‌ داشته باشند،و در نهایت روح کلی و درون‌مایه واحد و تکرار شونده‌ نمایش که همچون قهرمان اصلی اثر رخ می‌نماید؛و نیز میزانس ویژه که‌ حداقل در پوسته ظاهری از آشکار شدن جدی گسستگی طرح‌ها و ماهیت‌ آزاردهندهء این گسست‌ها جلوگیری‌ می‌کند،از"درد دل با سگ‌"نمایشی با ساختاری نو و قابل تأمل می‌سازد، ساختاری که حداقل در دوران اخیر تازه می‌نماید و از قابلیت‌های بسیاری‌ برای نمایش کردن مضامین‌ داستان‌های کوتاه چخوف برخوردار است و به مناسب‌ترین وجه بخشی از روح کلی و فضای پرطنز و کنایه آثار این نویسنده بزرگ روس را چون‌ آینه‌ای باز می‌تاباند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.