Skip to main content
فهرست مقالات

نمایش هوش و درایت

نویسنده:

(7 صفحه - از 51 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : نمایش، عروسکی، تماشاگر، ژاپن، نمایش‌نامه، تئاتر عروسکی، هنر، نمایش نو، رقص، نمایش عروسکی

خلاصه ماشینی:

"مشهورترین قسمت نمایشنامه‌ نو،بخش سوم آن است اما به کرات‌ دیده شده که اجرای کامل این بخش به‌ دلیل طولانی بودن،از تأثیر کلی آن‌ می‌کاهد و نظیر اغلب اپراهای‌ ایتالیایی که از پنج پرده یکسان‌ تشکیل شده است،تماشاگر را خسته‌ می‌کند،نکته دیگر اینکه،لحن‌ نمایشنامه‌های نو،بسیار جدی و معمولا غم‌انگیز است و به همین دلیل‌ در فاصله اجرای هر دو بخش از نمایش،یک میان پرده کمیک اجرا می‌شود تا بیننده را برای قسمت بعدی‌ آماده کند. اما بازیگران احساس می‌کردند آنها تنها وسیله برای نشان دادن استعداد و توانائی خود هستند،حال آنکه دانش‌ "چیکاماتسو"از ویژگی‌های بالقوه‌ صحنه‌های نمایش عروسکی،او را قانع ساخته بود که باید بیشتر به‌ عروسک‌ها اعتماد کند تا به بازیگران‌ جاندار. این گفته که در کی اثر نمایشی یک‌ مستخدم باید مانند یک مستخدم‌ واقعی باشد یعنی ایما و اشاره‌ها و حتی شیوه گفتار او را تقلید کند با در نظر گرفتن سلیقه مردم امروزی مورد قبول است،ولی آیا نمی‌توان از گریم‌ استفاده کرد؟و یا براساس آنچه که‌ پیشتر گفته شد آیا برای تماشاگر سرگرم‌کننده خواهد بود با ریش‌های‌ درهم و برهم و موهای نتراشیده روی‌ صحنه ظاهر شود؟این همان چیزی‌ است که من به آن حاشیه باریک خیال‌ و واقعیت می‌گویم،یعنی هم واقعی‌ است و هم غیر واقعی. هرچند این‌ نمایشنامه‌ها در زیر گروه تئاتر عروسکی قرار می‌گیرند،اما موضوع‌ و متن آنها(همانطور که می‌توان‌ تصور کرد)در مقایسه با نمایشنامه‌های حماسی به مراتب‌ برای آثار اقتباس شده از سوی‌ بازیگران متناسب‌تر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.