Skip to main content
فهرست مقالات

سخن پاره هایی درباره تئاتر

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 78 تا 81)

کلید واژه های ماشینی : ساشا گیتری، تئاتر، نمایش‌نامه، زن، نمایش‌نامه ساشا گیتری، کمدی، سخن، شخصیت، تماشاگر، پرده

خلاصه ماشینی:

"و کدام نمایشنامه‌نویس بود که‌ می‌پرسید: "بگوئید ببینیم کدام نمایشنامه‌ است که یکی از آدم‌هایش پیر خرفی‌ است که می‌خواهد دختر جوان چشم‌ و گوش بسته‌ای را برای خودش،فقط برای خودش،نگه دارد و به همین‌ خاطر او را کنج خانه حبس می‌کند؛ ولی دست آخر سرش بی‌کلاه می‌ماند زیرا دختر زیباروی با همدستی‌ خدمتکار زیرک،پنهانی،دلدار خود را پذیرا می‌شود و سرانجام پیش‌ چشمان قیم کور خود با او ازدواج‌ می‌کند؟" جواب می‌دهند: -مدرسه زنان! **** هنگامی که در پایان سلمانی‌ سویل پرده می‌افتد؛هنگامی که‌ نمایشنامه تمام شده است؛وقتی هر پنج شخصیت،فیگارو،بارتولو، بازیل،آلماویوا Almaviva و روزین‌ Rosine به جلوی صحنه می‌آیند، هیجان شدیدی که به ما دست می‌دهد، از کجا ناشی می‌شود؟ چرا ما بلافاصله درنمی‌یابیم که‌ اینک همان بازیگران‌اند که پیش‌ می‌آیند و به ما احترام می‌گذارند؟ و چه سری است که این پنج نفر،با آن‌که نمایشنامه پایان یافته است، همچنان زنده و جاندار باقی می‌مانند؟ آری،چرا به رغم آن‌که بازیگر پیش می‌آید تا به تماشاگر سلام‌ بگوید،تماشاگر همچنان از پیش رفتن‌ خودداری می‌ورزد؟ ****به رغم چنین مثال‌هایی،باز هم‌ می‌بینیم کسانی را که ادعا می‌کنند تماشاگر"می‌خواهد"از تحلیل‌ نمایشنامه‌ای که برایش دست زده، سر در بیاورد. **** همواره دوست دارم نخستین‌ کسی باشم که از حوادث روی دهنده‌ [در یک نمایشنامه‌]متعجب می‌شود- و خانم‌ها،آقایان،پدرم سخت درست‌ می‌گفت که آدم هر وقت در مورد عشق‌ و تئاتر صحبت می‌کند،از این شاخ به‌ آن شاخ می‌پرد... آن وقت یکی از آنها به‌ من گفت: -آقا مگر شما ساشا گیتری‌ نیستید؟ جواب دادم: -ابدا بعد،آن‌که مرا مخاطب قرار داده‌ بود،خود را روی دوستش انداخت و بنا کرد به کشیده زدن تو صورتش."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.