Skip to main content
فهرست مقالات

صحنه کلاسیک: رقص و تئاتر - 1

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 88 تا 95)

کلید واژه های ماشینی : رقص، باله، تئاتر، هنر، رقص و تئاتر، پانتومیم، دراماتیک، موسیقی، طراحان رقص، پاریس

خلاصه ماشینی:

"ولی باله این بار هم مطیع اپرا گردید؛آقای لولی که‌ امتیاز اپرا را در شهر پاریس از آن خود ساخته بود،و سرپرستی آکادمی سلطنتی موسیقی را هم به عهده داشت، بوشام را به منزله طراح رقص به سوی خودش کشاند،و به‌ همین دلیل اپراهای بعدی او از محبوبیت افزون‌تری هم‌ برخوردار شدند. با همه خدمات بزرگی که آنجیولینی انجام داد،اهمیت‌ تاریخی ژان ژرژ نوور،از او خیلی بیشتر است؛"نامه‌های‌ مربوط به هنر رقص و باله‌"این‌"شکسپیر رقص‌"که در سال‌ 1760 برای نخستین بار منتشر شدند،مدت‌ها است که به‌ ادبیات کلاسیک باله بدل گردیده‌اند. ولی‌ او خود شاهد بود که نسل بعد علائق خویش را به سوی‌ اهداف کاملا دیگری سوق داد-البته نه در پاریس،آن‌جا که‌ برادران گارده در دهه نخست قرن نوزدهم سعی کردند اصول نووری را به پیش برانند،بلکه در شهرهائی که انتظار می‌رفت هنر باله بتواند به تکامل بعدی نیز ادامه‌ بدهد:در کپنهاگ،در بردو،در لندن و در پترزبورگ. باله‌"دختری که بد نگهداری شده‌"که در سال انقلاب فرانسه‌ به صحنه درآمد،و اکنون هنوز هم بدون دگرگونی از محوبیت برخوردار است(البته مدت درازی به صورت‌ طراحی اصلی ررقص باقی نماند)با صحنه‌هائی از چمن‌زار، اصطبل،بوی انبار غله و بسیاری رقص‌های باشکوه محلی‌ عرضه گردید که نمونه بارزی است از کارهای دوبروا،و برجستگی رقص‌"نیمه کاراکتری‌" Demi-Caracte?re در نوع خود. برای او ایده‌آل آن‌ بود که پارتیتورهای باله‌ای را به طریقه سمفونیک طراحی‌ و اجرا کند،پارتیتورهایی که می‌توانستند بدین‌سان رخداد را به وسیله موسیقی نیز جذاب‌تر نمایند و در عین حال به‌ طراح رقص هم فرصت می‌دادند تا بتواند به یکایک صحنه‌ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) و شخصیت‌ها بپردازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.