Skip to main content
فهرست مقالات

صحنه کلاسیک: رژی

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : رژی ،هنر ،کارگردان ،درام ،صحنه کلاسیک رژی ،تئاتر ،تماشاگران ،اجرا ،صحنه کلاسیک ،دراماتیک ،بازیگر ،شهر ،اثر هنری رژی ،کار ،کار رژی ،هنر دراماتیک ،زمان ،هنر دراماتیک هماهنگی ،کار می‌توان رژی ،هماهنگی ،اثر ،فضای تئاتر بازی ،زمان روح زمان نوینسدگان امروزین ،اجرای رژی ،تلاش‌های کارگردان هماهنگی ،مسائل ،کارگردان آثارز کلاسیک ،تماشاگر تئاتر ،رژی زمان ،تلاش

خلاصه ماشینی:

"روش‌های کاری و رژی استانیسلوسکی با برشت از لحاظ تاریخ تئاتر جالب توجه‌اند؛این‌ها با وجودی که شورانگیز و تا حدودی قابل استفاده هستند،ولی تنها توسط شاگردانی ممکن است تکرار گردند که همزمان به‌ گسترش آنها همت می‌گمارند،و ناگفته نماند که هرگز هم‌ قابلیت کپی‌برداری را ندارند. 1این به زبان یا لهجه بستگی ندارد که‌ منطقه‌تامنطقه و از سرزمین فرق می‌کند و مردمان مختلف نمی‌توانند بفهمند،بلکه مسئله‌ای است‌ مربوط به شهر و فضای محلی که اثر در ارتباط با یک یا چند کارگردان همسو و اجراهایشان با مردمی خاص به‌ وجود می‌آید،بلی تولید کاری است متقابل و به هم پیوسته. فهرست‌وار،و این نیاز نوین باید در بررسی رژی‌گرایانه‌ قدیمی‌تر مدنظر قرار گیرد،چون ما از زمان حال است که‌ گذشته را درمی‌یابیم؛درست مثل هنر تجسمی معاصر:این‌ چشمان ما را برای دوره‌های هنری گشوده که در آنها کورکورانه می‌گذشتیم و به ما آموخت که هنرمندان را به‌ درستی بشناسیم،آنهایی را که از روی سوءتفاهم به چیزی‌ نمی‌گرفتیم. واقعیت برتری مکان بر زمان به نوبه خود رابطه کاملا نوی را بین صحنه و سالن تماشاگران به وجود می‌آورد: هماهنگی یا تضاد برای تماشاگران دیگر تنها در آن سوی‌ پیش صحنه اتفاق می‌افتد،درحالی‌که سالن تماشاگران مد نظر است و از طریق آن موضوع تاریخی-باستانی و جذاب،گاه مؤثر و گاهی هم سرگرم‌کننده نیز شکل‌ می‌گیرد. برای تمامی مسائل‌ هنری می‌توان واژه‌ها و ترکیبات تخصصی به کار برد که‌ این خود می‌تواند به خودآگاهی و توان یادگیری بازیگر هم‌ کمکی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.