Skip to main content
فهرست مقالات

درام دوره رمانتیسیسم و تاثیر آن بر نمایشنامه نویسان معاصر

نویسنده:

(13 صفحه - از 44 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : درام ،نمایشنامه‌های ،رمانتیک‌ها ،رمانتی‌سیسم ،درام دوره رمانتی‌سیسم و تاثیر ،تئاتر ،شکسپیر ،نمایشنامه‌نویسان ،انگلیس ،تراژدی ،معاصر ،بایرن ،ادبی ،مخاطب ،زن ،نمایشنامه‌نویسان معاصر ،اجتماعی ،زبان ،هنر ،دراماتیک ،مردم ،اثر ،فرهنگی ،نمایشنامه‌نویس معاصر انگلیس ،نمایش‌نامه نویسان معاصر ،تاریخ ،درام منظوم ،واقعیت ،میان رمانتیک‌ها ،شیوه

خلاصه ماشینی:

"اشتاینر،چنان‌که سخن او در بالا نیز نشان می‌دهد،به روحیه‌ای در میان رمانتیک‌ها اشاره می‌کند که هر چند با درام تراژیک سر ناسازگاری‌ دارد،روحیه‌ای بسیار دراماتیک و حماسی است:تاریخ به عنوان شدن، درهم تنیدن خیر و شر و رد کردن‌ دوزخی شدن و،از همه مهمتر،وارد کردن زبان غنایی،و نه فقط زبان‌ منظوم،به دنیای درام،این‌ها همه‌ نویدبخش جان گرفتن تئاتری‌ دیگرگون بودند،گیرم این آرزو در روزگار خود آنان عملی نشده باشد. هر دو نسل‌ زوال چشم‌انداز و امکان برپایی‌ آرمانشهر را به چشم خویش دیدند -رمانتیک‌ها شکست انقلاب فرانسه را تجربه کردند و نمایشنامه‌نویسان‌ دهه شصت به بعد قرن بیستم هم با زوال آرمان شهرهایی از نوع‌ مارکسیستی آن روبرو شدند-و هر دو نسل نیز کوشیدند یاد بگیرند که‌ چگونه با پی‌آمدهای این شکست‌ها که مهمترین آن پیدایش شرایط اجتماعی-سیاسی محافظه‌کارانه در اروپا است،مقابله کنند،اتفاقی نیست‌ که هر دو گروه سخت تلاش کرده‌اند در آثار خود لحظات تاریخی‌ بحرانی‌ای را به تصویر بکشند که در آن قدرت نامعقول فرد با نیروی لجام‌ گسیخته به عنوان نماد قدرت نهادینه‌ دست و پنجه نرم می‌کند. چنان‌که در فصل‌های بعدی این‌ پژوهش آمده است،شلی در شعر نقاب هرج و مرج به کاسل ری‌26به‌ عنوان نماد قدرت لجام گسیخته در انگلیس اشاره می‌کند؛جالب اینجاست‌ که در روزگار معاصر،هاوارد برنتن‌ در نمایشنامه ادبیات مرده شور (1984)تاچریسم را با عصر وحشت‌ کاسل ری همانند می‌داند و زمان‌ خودش را با اشاره به آن دوران‌ بررسی می‌کند،کاریل چرچیل نیز در نمایشنامه بازجویان مهربان(1978) و ادوارد باند در نمایشنامه احمق‌ (1976)وقتی می‌خواهند مسائل قدرت‌ و خصوصی‌سازی دوران تاچر را نشان دهند،از مواد خام دوران‌ رمانتیسیسم استفاده می‌کنند:در اولی اندیشه‌های آرمان شهری‌ پاره‌ای از نویسندگان قرن بیستم و سرخوردگی آنها با ارجاع به آرمان‌ شهر شیلی و بایرن در ایتالیا مورد بررسی قرار می‌گیرد،در دومی‌ پیدایش خودکامگی و ریگانیسم-تاچریسم با استفاده از زمینه تاریخی شکست انقلاب فرانسه‌ به تصویر کشیده می‌شود،و در شومی سرنوشت نویسندگان مردمی‌ روزگار معاصر با اشاره به زندگی‌ جان کلر،شاعر روستایی قرن‌ نوزدهم انگلیس،بررسی می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.