Skip to main content
فهرست مقالات

از پذیرش اثر تا نخستین اجرا

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 62 تا 67)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر، کارگردان، درام، تمرین، اجرا، تماشاگران، سرپرست، حرفه، صحنه‌آرا، سرپرست تئاتر

خلاصه ماشینی:

"وی در اوایل‌ موجودیت تئاتر بی‌تردید در مرتبه‌ای پس از کارگردان قرار داشته،اما به‌هرحال،در دهه‌های اخیر به اهمیت این مورد در یونان پی برده و اکنون می‌دانیم که فعالیت او فراتر از آن‌ چیزی بود،که مدت‌های مدیدی تصور می‌شد شباهت به‌ معماری صحنه داشته و نیز برجسته‌تر از نقاشی مطلق‌ بوده است. البته گروه‌های بسیار مهمی وجود دارند که در آنها کارگردان و صحنه‌آرا در یک شخص خلاصه می‌شوند،و از طرف دیگر صحنه‌آراهایی هم وجود دارند که به هنگام کار هرگز تصاویر صحنه‌ای خاصی را مورد استفاده قرار نمی‌دهند این تغییر نقش بین صحنه‌آرا و کارگردان نشان می‌دهد که‌ امروز این دو تا چه اندازه عادت کرده‌اند که به همه امور تئاتر سرک بکشند. مورد مطلوب،یعنی اینکه تمرینات‌ اولیه در میان دکوراسیون‌های کامل صورت بپذیرد،اکثرا به دو علت ناکام می‌ماند:اول اینکه آن یک قانون قدیمی‌ تئاتری را به همراه می‌آورد و آن اینکه بر روی یک‌ دکوراسیون تا روز تمرین اصلی کار می‌شود؛این را هم‌ نباید فراموش کرد که بدین طریق خلاقیتی هم به وجود نمی‌آید و در ضمن وقتی درام بعدی به کارگاه وارد می‌گردد،دکوراسیون قبلی هنوز برچیده نشده است(از نظر تئوری برعکس آن منطقی‌تر است و در عمل هم تقریبا هرگز نتیجه مطلوب را ندارد). دومین نشانه(زنگ)؛کارگردان به ترتیب به‌ شانه‌های بازیگران فوت می‌کند(که البته هیچ یک نباید در این موارد ابراز تشکر کنند)،مسئول نور یکبار دیگر تمامی‌ روشنایی را کنترل می‌کند؛دستیار کارگردان به گره‌ کرواتش ور می‌رود،و سرانجام سرپرست تئاتر با رنگی‌ پریده و هیجانی به روی صحنه می‌رود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.