Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل بر ناخودآگاهی متن: درباره نمایش افسون معبد سوخته

نویسنده:

(4 صفحه - از 7 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : نمایش افسون معبد سوخته، نمایش، تئاتر، تحلیل بر ناخودآگاهی متن، درام، متن افسون معبد سوخته، تراژدی، بودایی، مادی، کارگردانی، افسون معبد سوخته به‌خاطر طراحی، ژاپنی، جوان، طراحی، زن، آموزه‌های، میان آئین نمایش و تئاتر، جهان، مرد، روایی، تراژیک، امر کارگردانی تئاتر، کارگردان جوان نمایش، غربی، مخاطب، اجرا، اندیشه، فرهنگی، انسان، مفهوم آئین و تئاتر

خلاصه ماشینی: "افسون معبد سوخته در حوزه‌ متن،با محور قرار دادن اندیشه تبتی‌ تناسخ و درآمیزی آن با آموزه‌های‌ بودایی مراقبه و کار ما و نیز اشاراتی از یی‌چینگ که اساسا فلسفه‌ و حکمت حیات مادی است و به روابط فیزیکی و مناسبات عینی حیات‌ (اخلاق سیاست و حکومت)نظر دارد و در تضاد ماهوی با دو اندیشه‌ مذکور قرار می‌گیرد و ترکیب آنها در ساختار پیچیدهء یک درام روایی، ملغمه ناهمخوان از جهان فکری‌ شرقی و نمایش(با هر دو مفهوم آئین‌ و تئاتر)را فراهم کرده است که‌ برقراری ارتباط مفهومی درست با آن‌ هم برای مخاطب ایرانی(ناآشنا با مفاهیم ذکر شده)و هم مخاطب‌ ژاپنی-چینی(که آموزه‌های مورد نظر و جان مایه اثر از فرهنگ آنها به‌ عاریت گرفته شده)دشوار است. افسون معبد سوخته،در بعد نشانه شناختی نیز،چنانچه گفته شد، به خاطره بهره‌گیری متناقض از شماری از نمادها و نام‌ها و اندیشه‌های مربوط به باورهای‌ پیش اسطوره‌ای و آئین‌های مابعد اساطیری و آموزه‌های فلسفی(چین و ژاپن)در تلاش ساده‌انگارانه برای‌ تأکید بروجه منطقه‌ای ویژه داستان، از ابهامی درونی و تناقضی ماهوی‌ در رنج است که از برقراری هرگونه‌ منطقی و احساسی(چه آئینی و چه‌ تئاتری)مخاطب با سرنوشت‌ قهرمانان جلوگیری می‌کند و میان او و نمایش پرده حائلی از رازوارگی‌ تصنعی می‌گسترد که نخست حاصل‌ شناخت ناقص نویسنده از جایگاه و خاستگاه هریک از این آموزه‌ها و نمادها و نیز عدم توجه به تفاوت میان‌ آئین نمایش و تئاتر است،به همین‌ دلیل نیز آنچه نگارنده پس از این در تحلیل خود از اجرا مورد بحث قرار خواهد داد،حاصل آگاهی از تناقضات‌ متن و نادیده‌انگاری بسیاری از نشانه‌هایی است که صرفا در حد تزئین در متن حضور یافته‌اند و نتوانسته‌اند در خدمت خلق معنای‌ جدید و عمیق قرار گیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.