Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل بر ناخودآگاهی متن: درباره نمایش افسون معبد سوخته

نویسنده:

(4 صفحه - از 7 تا 10)

خلاصه ماشینی:

"افسون معبد سوخته در حوزه‌ متن،با محور قرار دادن اندیشه تبتی‌ تناسخ و درآمیزی آن با آموزه‌های‌ بودایی مراقبه و کار ما و نیز اشاراتی از یی‌چینگ که اساسا فلسفه‌ و حکمت حیات مادی است و به روابط فیزیکی و مناسبات عینی حیات‌ (اخلاق سیاست و حکومت)نظر دارد و در تضاد ماهوی با دو اندیشه‌ مذکور قرار می‌گیرد و ترکیب آنها در ساختار پیچیدهء یک درام روایی، ملغمه ناهمخوان از جهان فکری‌ شرقی و نمایش(با هر دو مفهوم آئین‌ و تئاتر)را فراهم کرده است که‌ برقراری ارتباط مفهومی درست با آن‌ هم برای مخاطب ایرانی(ناآشنا با مفاهیم ذکر شده)و هم مخاطب‌ ژاپنی-چینی(که آموزه‌های مورد نظر و جان مایه اثر از فرهنگ آنها به‌ عاریت گرفته شده)دشوار است. افسون معبد سوخته،در بعد نشانه شناختی نیز،چنانچه گفته شد، به خاطره بهره‌گیری متناقض از شماری از نمادها و نام‌ها و اندیشه‌های مربوط به باورهای‌ پیش اسطوره‌ای و آئین‌های مابعد اساطیری و آموزه‌های فلسفی(چین و ژاپن)در تلاش ساده‌انگارانه برای‌ تأکید بروجه منطقه‌ای ویژه داستان، از ابهامی درونی و تناقضی ماهوی‌ در رنج است که از برقراری هرگونه‌ منطقی و احساسی(چه آئینی و چه‌ تئاتری)مخاطب با سرنوشت‌ قهرمانان جلوگیری می‌کند و میان او و نمایش پرده حائلی از رازوارگی‌ تصنعی می‌گسترد که نخست حاصل‌ شناخت ناقص نویسنده از جایگاه و خاستگاه هریک از این آموزه‌ها و نمادها و نیز عدم توجه به تفاوت میان‌ آئین نمایش و تئاتر است،به همین‌ دلیل نیز آنچه نگارنده پس از این در تحلیل خود از اجرا مورد بحث قرار خواهد داد،حاصل آگاهی از تناقضات‌ متن و نادیده‌انگاری بسیاری از نشانه‌هایی است که صرفا در حد تزئین در متن حضور یافته‌اند و نتوانسته‌اند در خدمت خلق معنای‌ جدید و عمیق قرار گیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.