Skip to main content
فهرست مقالات

حضور مجلس انس

(4 صفحه - از 68 تا 71)

خلاصه ماشینی:

"در میزگرد وضعیت زبان فارسی در آسیای مرکزی،ابتدا استاد میرزا رحیم‌اف از دانشگاه خاورشناسی باکو پیرامون«مشکلات دستوری آموزش زبان فارسی»سخن راند و آنگاه سخنرانان به ترتیب زیر پیرامون موضوعات طرح شده مقالات خود را ارائه کردند:آقای بیزایف از تاجیکستان دربارۀ«مناسبات بین زبان فارسی،دری و تاجیکی»؛سعید امیر امین اف از تاجیکستان دربارۀ«متن و موقع آن در کتب فارسی»؛ولی صمد از تاجیکستان دربارۀ«نور تمدن فارسی در گوشۀ وحشت‌زدۀ روس»؛شاهین فاضل از انستیتو تاریخی فرهنگستان علوم آذربایجان دربارۀ«استاد شهریار و افکار وی دربارۀ شعر»؛میرزا ملا احمد از تاجیکستان دربارۀ«اسکندر کول منبع مهم زبان فارسی ماوراء النهر در قرن سیزدهم هجری»؛یرژی بچکا ازچکسلواکی دربارۀ«تحقیقات دربارۀ زبان تاجیکی»؛عبد المنان نصر الدین اف از تاجیکستان دربارۀ«تفسیر ادبی فارسی»؛خدایی شریف اف دربارۀ «تعلیم و تدریس در دانشگاههای تاجیکستان»در میزگردی که با عنوان «دستور زبان فارسی و لهجه‌ها»به ریاست دکتر احمد تفضلی تشکیل شد،ابتدا پروفسور توفیق جهانگیر اف از آذربایجان پیرامون«مترادف شناسی در زبان فارسی»سخن راند و آنگاه دکتر گارنیک آساطوریان از ارمنستان دربارۀ«لهجه‌های سواحل جنوبی دریای خزر و آذربایجان»مطالبی ایراد کرد که در آن با تکیه بر اهمیت لهجه شناسی در تحقیقات ایران شناسی،گفت:«پندارهای زبانی در بین فارسی زبانان مشترک است،اما معمولا در تمام آن نواحی(سواحل دریای خزر و آذربایجان)همه از یک زبان استفاده می‌کنند،و فقط لهجه‌ها مختلف است». پس از آن از سوی انجمن استادان زبان فارسی هند نشان افتخار به دکتر سید جعفر شهیدی اهدا شد و سپس مهندس میرسلیم نطق اختتامیۀ خود را ایراد نمود که در آن ضمن ابراز تشکر از همه استادان،پژوهندگان و شخصیت‌های فرهنگی شرکت کننده در مجمع،به شرح برخی فعالیت‌های انجام شده در زمینۀ گسترش ادب فارسی پرداخته شد که در قسمی از آن آمده بود: «مهم‌ترین هدف این انجمن شناخت و بررسی وضع موجود کرسی‌های زبان و ادب فارسی در جهان و تلاش برای رفع کاستی‌ها و مشکلات و احیای کرسیهایی است که در گذشته وجود داشته و به علل گوناگون تعطیل شده و نیز ایجاد کرسیهای جدید در دانشگاههای جهان برای تدریس زبان و ادب فارسی و همچنین تألیف و انتشار کتب درسی و عمومی سودمند برای علاقه‌مندان به زبان و فرهنگ فارسی و جذب علاقه‌مندان به این زبان."

صفحه:
از 68 تا 71