Skip to main content
فهرست مقالات

movement, dance and dramatic Expression حرکت، رقص و بیان نمایشی

نویسنده:

مترجم:

(7 صفحه - از 45 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : رقص، حرکت، نمایش، رقص و بیان نمایشی، انسان، سیب، حوا، هنر، تماشاگر، بازیگر

خلاصه ماشینی:

"هنگامی که هیتلر به قدرت‌ رسید دیگر(مثل برشت)جایی برای‌ لابان کارگردانی کرده بود،متوقف و اعلام کرد که در آلمان فقط برای یک‌ حرکت جا هست و آن‌"جنبش‌ ناسیونال سوسیالیست‌"است!این‌ قضیه مدتی کار لابان را متوقف کرد، تا زمانی که لیزا اولمان L. البته ممکن است برای تماشاگر این سئوال پیش بیاید که آیا این‌ حرکت،که آشکارا فاقد هدفی عینی‌ است،ساخته شده تا ویژگی‌های‌ حالت ان وقت حوا و یا شخصیت او را نشان دهد. به هر تقدیر،احتمال می‌رود که‌ مراسم عبادی و رقص‌های آئینی در زمان‌های بسیار دور با هم بوده‌ باشند؛و بنابراین همچنین احتمال‌ دارد که نمایش گویا و رقص‌ موسیقایی هر دو از نیایش منشأ گرفته باشند،یعنی یک سو از عبادت و از سوی دیگر از آئین،تمامی‌ پیچیدگی بیان انسانی،آن‌چنان که در هنر حرکت شکل گرفته،در نمودار عرضه شده است. انسان می‌تواند همنوعانش را هم‌ اهلی کند،نه فقط به صورت بردگان، بلکه همچنین به عنوان دوستانی‌ سادتمند؛و در نهایت آموخته است که‌ با تربیت و رشد خصلت‌های خود،هم‌ با گسترش کمی دامنه آنها و هم با جهت دادن بیش از پیش آنها به سمت‌ اشکالی از تلاش‌های ویژه انسانی، خودش را هم اهلی کند. برای برقراری‌ ارتباط مؤثر با تماشاگر احتیاج به‌ نمادی راستین از دیدگاه درون داریم‌ و فقط هنگامی که بیاموزیم در قالب‌ حرکات بیندیشیم،این ارتباط برقرار می‌شود و استفاده از این تفکر در جهت تسلط واقعی بر حرکت روی‌ صحنه مسأله اساسی تئاتر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.