خلاصه ماشینی:
"*از خونخواهی تا دادگاه آتنا (Athena) شجرهنامه خونین خاندان"تانتالوس"و بررسی تاریخی از نمایشنامه سه بخشی(تریلوژی)اورستیا (Orestia) اثر ایشیل جعفر برقی کیوان در مطالعه آثار نمایشی-تراژیکی یونان باستان در ابتدا مضامین و موضوعات این آثار به نظر اساطیری و دور از ذهن جلوه میکند و هر آنچه در این نوشتهها وجود دارد برای انسان مدرن امروزی که از بسیاری تابوها(حرامها)ی مربوطه به منکرات منهیات-معروفات و نیز خرافات-آداب و رسوم و طرز تلقی بشر باستان نسبت به طبیعت و محیط زندگی فاصله گرفته عجیب، باورنکردنی و غیر طبیعی جلوه میکند زیرا انسان کهن روش زندگی و طرز تلقی خاصی از طبیعت و جامعه داشته که برای بشر کنونی غیر قابل درک است لذا وقتی اثری نمایشی یا غیر نمایشی مربوط به عصر کهن را مطالعغه میکنیم با تکیه بر شرایط خاص زمانی و مکانی آن اثر بایستی به تحلیل،تفسیر،تعبیر و تقلید بپردازیم،عینک مدرنیسم را به کناری نهیم و خود را در موقعیت خاص زمانی و مکانی قهرمانان بگذاریم تا بتوانیم استنباط مناسب و نزدیکی به واقعیت از اثر داشته باشیم.
نکته حائز اهمیت در سه بخشی اورستیا اینستکه شروع واقعه، مربوط به شجرهنامه خونین خاندان تانتالوس در عصر بربریت است تانتالوس،پلوپس،توئستوس، آترئوس،آگاممنون،کلئوتمنسترا، الکترا،اورستوس و پیلادس متعلق به این دوران بربریت پر کشت و کشتاراند و اساس کار خود را بر خونخواهی و خون در برابر خون نهادهاند لیکن پس از کشته شدن "کلئوتمنسترا"جامعه آتن وارد دوران نوین مدنیت گشته و متحول میشود که از جمله نشانه بارز چنین جامعهای تأسیس دادگاه عادلانه برای رسیدگی به جرائم است به مفهوم دیگر ریسدگی به جرائم افراد از حیطه اقتدار شخصیتهای حقیقی چون "کلئوتمنسترا"واورستوس"خارج شده و در صلاحیت شخصیتهای حقوقی و سازمانهای اجتماعی همچون دادگاهها قرار میگیرد."