Skip to main content
فهرست مقالات

ثوابت نقد تئاتر

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 28 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر ،درام ،دراماتیک ،هنری ،تاریخی ،شناخت ،آفرینش ،اجتماعی ،واقعیت ،ثوابت نقد تئاتر ،توجیه ،موجودیت ،انسان ،تفسیر ،شناخت عینی خلاقیت دراماتیک ،تاریخ تئاتر ،الگوهایی ،تئاتر به تاریخ تئاتر ،خلاقیت دراماتیک ،موجودیت امر دراماتیک ،آفرینش درام ،قدرت ،حیات ،موجودیت هنر درام ،آفرینش دراماتیک ،زمان ،ذهن ،عینی ،شناخت انتقادی تئاتر ،پژوهش

خلاصه ماشینی:

"اما این تذکار فقط بازی نیست،بلکه ناظر به تحقق‌ «وجودی کامل و عمیق و درخشان و تام و تمام است»که بر ما الزام‌ می‌شود و ما را با بند نافی،متناوبا،به‌ خود می‌پیوندد؛و به همین جهت است‌ که فهم شخصیتی در تئاتر،پایان‌ ندارد:«کمال در تئاتر عبارت است از خلق شخصیت‌هایی که زندگانی و موجودیت پیچیده و اسرارآمیزی‌ دارند مثل موجودیت یک شخص و تئاتر برای نمایش آنها،حدی که از آن‌ بتوان گذشت قائل نیست و همواره به‌ گونه‌های نوعی آنها را نمایش‌ می‌دهد». چه‌ بخشها و دوره‌های زمانی‌ای را از این‌ زنجیره،جدا کنیم برای آنکه جدا از کل‌ سلسله،مورد مطالعه قرار گیرند و چه همهء گذشتهء تئاتر را کلا و یکجا در نظر بگیریم،هدف در هر دو مورد، توجیه این تصور است که ساز و کار همسان و یک شکلی بر آفرینش آثار در طول زمان،حاکم است و نیز تفسیر تغییرات زیباشناختی به مثابهء استمرار و ادامهء حرکتی که پیشتر آغاز شده و به زمان حال ختم‌ می‌شود. »(5)بنابراین دید و بینش که‌ هانری فوسیون،آنرا"لایه نگاری‌" می‌نامید،اشکال در قالب دیرندهای‌ مختلف که یکی متضمن دیگری است‌ و زنجیروار به هم پیوسته‌اند و کلا بافت زندگانی اجتماعی را می‌سازند، جا می‌گیرند و لاجرم دیدی است که به‌ این وجه نظر مؤدی می‌شود که‌ تجارب زیباشناختی را در چارچوب‌ زندگانی عینی جایگزین کنیم،نه آنکه‌ پرتو و جلوه‌ای از ایدئولوژی بدانیم و نیز امکان می‌دهد که تضادها و تباین‌های چشم‌انداز،میان‌ صحنه‌های دراماتیکی را که‌ همزمان‌اند و اما نه همانند،دریابیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.