Skip to main content
فهرست مقالات

ثوابت نقد تئاتر

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 28 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر، درام، دراماتیک، هنری، تاریخی، شناخت، آفرینش، اجتماعی، واقعیت، ثوابت نقد تئاتر

خلاصه ماشینی:

"اما این تذکار فقط بازی نیست،بلکه ناظر به تحقق‌ «وجودی کامل و عمیق و درخشان و تام و تمام است»که بر ما الزام‌ می‌شود و ما را با بند نافی،متناوبا،به‌ خود می‌پیوندد؛و به همین جهت است‌ که فهم شخصیتی در تئاتر،پایان‌ ندارد:«کمال در تئاتر عبارت است از خلق شخصیت‌هایی که زندگانی و موجودیت پیچیده و اسرارآمیزی‌ دارند مثل موجودیت یک شخص و تئاتر برای نمایش آنها،حدی که از آن‌ بتوان گذشت قائل نیست و همواره به‌ گونه‌های نوعی آنها را نمایش‌ می‌دهد». چه‌ بخشها و دوره‌های زمانی‌ای را از این‌ زنجیره،جدا کنیم برای آنکه جدا از کل‌ سلسله،مورد مطالعه قرار گیرند و چه همهء گذشتهء تئاتر را کلا و یکجا در نظر بگیریم،هدف در هر دو مورد، توجیه این تصور است که ساز و کار همسان و یک شکلی بر آفرینش آثار در طول زمان،حاکم است و نیز تفسیر تغییرات زیباشناختی به مثابهء استمرار و ادامهء حرکتی که پیشتر آغاز شده و به زمان حال ختم‌ می‌شود. »(5)بنابراین دید و بینش که‌ هانری فوسیون،آنرا"لایه نگاری‌" می‌نامید،اشکال در قالب دیرندهای‌ مختلف که یکی متضمن دیگری است‌ و زنجیروار به هم پیوسته‌اند و کلا بافت زندگانی اجتماعی را می‌سازند، جا می‌گیرند و لاجرم دیدی است که به‌ این وجه نظر مؤدی می‌شود که‌ تجارب زیباشناختی را در چارچوب‌ زندگانی عینی جایگزین کنیم،نه آنکه‌ پرتو و جلوه‌ای از ایدئولوژی بدانیم و نیز امکان می‌دهد که تضادها و تباین‌های چشم‌انداز،میان‌ صحنه‌های دراماتیکی را که‌ همزمان‌اند و اما نه همانند،دریابیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.