Skip to main content
فهرست مقالات

عمل دیدنی

نویسنده:

مترجم:

(14 صفحه - از 79 تا 92)

کلید واژه های ماشینی : نمایش، پیرنگ، نمایش‌نامه، شکسپیر، زن، تماشاگر، داستان، کمدی، تراژدی، بحران

خلاصه ماشینی:

"در نمایشنامه‌ "لیرشاه‌"آن‌جا که رنج لیر از دست‌ دختران شرورش و خوبی کوردلیای‌ باوفا ماجراهای گلوسستر و دو پسرش،که یکی خوب و دیگری بد است،به موازات هم پیش می‌رود،از پیرنگی فرعی برای پیچیده‌تر کردن‌ عمل نمایشی و قبض به جای بسط استفاده شده است و در این‌ نمایشنامه این دو پیرنگ ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و به هم تأثیر می‌گذارند. اگر تماشاگر از سیر نمایش آگاه باشد، احتمال کمی دارد که اشجاص نمایش‌ او را غافلگیر کنند مثلا در نمایشنامه‌های شکسپیر که تماشاگر می‌داند پسر اغلب نقش دختر را بازی‌ می‌کند،و در"ادیپ شهریار"یا در نمایشنامهء آگا ممنون نوشتهء اشیل که‌ تماشاگر داستان را می‌داند؛اما تماشاگر ممکن هم هست که یکه‌ بخورد،مثلا در نمایشنامهء زن‌ خاموش‌"بن جانسون که به طور غیر منتظره‌ای معلوم می‌شود که ما مدام‌ مشغول حدس زدن دربارهء هویت قاتل‌ هستیم،هرچند در درجهء اول این‌ نمایشنامه پلیسی نیست بلکه یک‌ نمایش‌"مشکلات‌"است،و نمایشنامهء "لابرنوم گرو"نوشتهء ج. از همین روش‌ انتقال اطلاعاتی که بخصوص‌ نمی‌توان آنها را روی صحنه نشان‌ داد در نمایشنامهء"رنجهای‌ سامسون‌"نوشتهء میلتون، نمایشنامه‌ای که طبق الگوی آثار یونانی نوشته شده و به خوبی قابل‌ اجراست،هم استفاده شده،هرچند با چنان قصدی نوشته نشده: پیک دلایلی مرا صبح زود به این‌ شهر کشانید، و همچنان که با طلوع خورشید وارد دروازه می‌شدم شیپورهای صبح‌خوان در خیابانهای‌ بزرگ گواهی می‌دادند بر پیامی که من‌ نگزارده بودم که همه خارجه پر بود از این شایعه‌ که امروز باید سامسون را بیاورند تا با معجزه‌ها و مسابقه‌ها نیروی‌ شگرفی را به مردم نشان دهد؟ بر اسارتش اندوه خوردم،اما اندیشیدم، که از تماشا غایب نباشم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.