Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی حماسه های دینی

نویسنده:

(2 صفحه - از 15 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی حماسه‌های دینی ،حماسی ،موسیقی حماسی ،نغمه ،ستایش ،موسیقی حماسی دینی ،نیایش ،کلام ،ستایشگران ،اجرای آئین‌ورزی کلام حماسی ،روح ،گوشه‌ها ،نغمه در موسیقی حماسی ،کلام حماسی دینی ،ماهور شدند سه‌گاه ،خون خدا ،سه‌گاه ،آیین ،خونت از خون خدا ،نظم ،ستایشگران بازسازی‌کنندهء فرهنگ حماسی ،اجرا ،سه‌گاه ماهور ،سرود و حماسه ،آئین‌های حماسی ،نغمه حماسهء دینی ،نغمات موسیقی ،ماهور و چهارگاه اجرا ،نمایی ،موج اصوات

خلاصه ماشینی:

"1lو صوت و نغمه در موسیقی‌ حماسی دینی قانون دارد،نوشته‌ها بر صوت‌ها،گوشه‌ها،دستان‌ها آورده‌اند،تا نفوذ کلام به جهت تبلیغ و تأثیر قویتر گردد و همین شده که‌ رساله‌ها بر آن نوشته‌اند و اما بخش‌هایی از آن‌چه که موسیقی‌ حماسی دینی را قانون شده تا ستایشگران از آن بهره برده وظیفهء خود رادر آئین‌های حماسی بهتر انجام دهند: اول:موسیقی دستگاه و ردیف "آواز و پرورش کلام‌" آنچه که در طول هزار و اندی سال‌ برای موسیقی نوشتند و دارای نظم‌ کردند از این قرار است که برای اجرای‌ آئین‌ورزی کلام حماسی دینی‌ صحیح‌تر دیدند که ابتدا از"راست‌" آغاز کنند،چراکه راست یعنی درست‌ و گویند که قدمت این نغمه به زمان‌ ساسانیان می‌رسد و در بین نغمات‌ موسیقی ملل مسلمان اشتراک دارد و می‌توان آن را در تمامی سرزمین‌های‌ مجاور شنید و"صفی الدین‌"معتقد بود که چون کالبد آدم پدید آ"د روح از رفتن به درون آن خوددداری می‌کرد و سر،باز می‌زد و به فرمان الهی‌ جبرئیل از راست به درون کالبد رفته‌ و این آواز را سر داد که:در آدرتن و روح‌ را خوش آمده از راست وارد گردید و چنین شد که آدم تمامی عمر تا زمان‌ مرگ در"مقام راست‌"به نیایش‌ می‌پرداخت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.