Skip to main content
فهرست مقالات

در آفرینش گودو

نویسنده:

مترجم:

(5 صفحه - از 54 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : گودو ،بلن ،سام ،بکت ،پاریس ،پوزو ،بازی می‌کرد ،مدیر تئاتر ،نمایشنامهء ،رمبورگ ،اجرای نمایش‌نامه ،گودو حرف ،خواست ،بازی می‌کردیم ،بلن نقش ،اتفاق ،سام و بلن ،لوسین رمبورگ

خلاصه ماشینی:

"در ابتدای دههء پنجاه،یک کمدین‌ بسیار بااستعداد،اما نسبتا ضعیف از نظر مالی،رییس یک تئاتر کوچک و معروف شد؛تئاتر Gaite-Montparnasse Gaite (شادی)،چون آنجا نمایش‌های کمدی و موزیکال اجرا می‌شد و Montparnasse چون در خیابان Montparnadde واقع بود (هنوز هم آنجاست)این دوست‌ کمدین،روژه‌بلن بود،در آن دوران‌ قانونی در فرانسه تصویب شده بود که به موجب آن افراد خارجی‌ نمی‌توانستند مدیر تئاتر باشند. چند روز بعد،بلن‌ 3lهیجان‌زده ماجرای این ملاقات را برای من تعریف کرد و گفت که‌ نمایشنامه‌ها را خوانده و هردوی‌ آنها حیرت‌آورند اما بیشتر به گودو تمایل دارد. بالاخره این‌طور تصمیم گرفته شد؛بلن که روی نقش‌ پوزو-به دلیل مشکلاتی که بازیگر قبلی داشت-به صورت ویژه کار 2lکرده بود،نقش را تقریبا به صورت‌ کامل می‌شناخت،و در شرایطی که‌ تئاتر می‌بایست نمایشنامه را در زمان تعیین‌شده اجرا می‌کرد،بلن‌ نقش‌"پوزو"را گرفت و نقش خودش‌ "لاکی‌"را باید به کس دیگری که به‌ سرعت می‌توانست از عهدهء آن برآید، واگذار می‌نمود. بدین ترتیب،همه سر جای خود بودند و نقش‌ها تقسیم شده بود تا شب به یادماندنی ژانویه 53 وقایع به‌ این ترتیب روی داد. این‌ نمایشنامه هم به فرانسه نوشته شده‌ بود و قرار بود بلن آن را کارگردانی‌ کند و همچنین نقش Hamme را هم‌ بازی کند و من نقش کلاو clov ابتدا هیچ تئاتری برای انجام این کار پیدا نکردیم. در زمان‌ گودو که اولین برخورد او با بازیگر بود او حق مداخله در نزدیکی آنها به‌ متن را برای خود احساس نمی‌کرد، اما حالا به خودش بیشتر اعتماد داشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.