خلاصه ماشینی:
"قوانین این حکومت در برگیرندۀ تمامی اعمال موجودات است و به تبع آن مناصب مربوط به اعمال انسان را ایجاد میکند؛زیرا به عقیدۀ ابن خلدون اسلام از یک سو یک عامل جمعی و از سوی دیگر عامل قدرت است.
او میگفت پیامبر اسلام در آغاز خواستار حکومت و اقتدار دینی و سیاسی بود در صورتی که رهبران دیگر مجامع مذهبی نمیتوانستند مسأله استفاده از قدرت برای انجام اعمال و نیات دینی را درک کنند و یا فکر میکردند چنین کاری لازم نیست.
هم ابن خلدون و هم ماکس وبر عقیده داشتند در گیر و دار دوران خلافت بنیعباس گسترش عقاید مکتب اشعری(معتقدین به جبر و تقدیر و مجبور بودن انسان)در میان طبقات بالای جامعه اسلامی سرعت بیشتری گرفت زیرا حکام و طبقات برتر جامعه متمکنتر و متمولتر شده بودند و میخواستند نشان دهند که سرمایهدار شدن آنان کار خود خداوند است.
وی که یک بازرگان بود،در آغاز جزء رهبران مکه به شمار میرفت تا اینکه بیش از پیش دریافت که منافع قبایل جنگجوی جویای غنایم اساسی بیرونی برای رواج رسالت و پیامبری وی ضروری میباشد»(2) وبر گوشزد میکند که شرایط نظامی و اقتصادی جامعه اسلامی برای رشد سرمایهداری،نامناسب بوده است،ولی نگارنده اعتقاد دارد که وبر در این بخش از پژوهش خود دربارۀ اسلام خویشتن را بخشی از جامعۀ اروپایی یافته است.
در نظر ماکس وبر این ساختار اقتصادی- سیاسی است که مبین غیبت روح سرمایهداری،قوانین عقلایی و نیز وجود شهرهایی مستقل است.
این عقیده به این سبب است که وبر فکر میکند اسلام از این جهت نتوانسته موجب پیدایش سرمایهداری شود که سرزمینهای اسلامی قرنها در کنترل و تحت نظارت یک حکومت دیوانسالار عامل سپاهان بیگانه بودهاند."