خلاصه ماشینی:
"ولی آنچه مسلم است،اینکه زندگی او بین دو قطب علمی-فرهنگی آن روز ایران و خراسان بزرگ سپری شده است:ماوراء النهر و فارس(بخارا و شیراز،نسف و ابرقو)و بین این دو مرکز ولات و امامت از نگاه عزیزالدین نسفی محمد علی اخوان (به تصویر صفحه مراجعه شود) علمی است که نسفی دورۀ تعلیم و تربیت خود را در خدمت استاد خود سعدالدین حمویی گذرانده و افکار و عقاید و نظریات استاد تأثیر بسزایی در تشکیل زیربنای فکری و عقیدتی او داشته است.
(15) اهمیت این گفتار در مرتبۀ نخست از این نظر است که نسفی بین ولایت و امامت رابطۀ مستقل و بدون واسطهای قایل است و صاحب الزمان را ولی کامل میداند و او را یکی از مظاهر جوهر اولیه(حدیث اول) میشمارد که پایه و اساس آموزۀ تشیع اثناعشری و حتی تشیع اسماعیلی است و از قول استاد خود حمویه نقل میکند که: «مذاهب پنج گانه گذشته فاقد ولی بودند،گر چه هر یک از آن مذاهب دارای یک پیامبر قانونگذار(صاحب شریعت)بودند،اما پیامبران دیگر بعد از آنها به نام مردان حق،مردم را به دین و شریعت آنان دعوت میکردند.
مشاهده میکنیم که نسفی جزء گروهی بوده که منتظر ظهور حضرت مهدی-عجل الله تعالی فرجه-و کشف حقایق بودهاند،و این گروه بجز شیعیان کسان دیگری نیستند و از آنجا تأثیر گفتهها و نظریات او در جنبشهای تشیع آن زمان در سرتاسر ایران زمین به طور کامل محسوس است و بدین ترتیب او یکی از پایهگذاران جنبشها و انقلابات تشیع است که در دو قرن فاصل بین عصر مغول و صفویه به وقوع پیوسته و زمینه را برای تأسیس سلسلۀ صفویه با رسمیت یافتن مذهب تشیع«اثنا عشری»آماده ساختهاند."